لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

رد نگرانی یاماموتو از فروپاشی اجماع سیاسی در افغانستان از سوی ارگ


ریاست جمهوری افغانستان در عکس‌العمل به سخنان اخیر تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که در تمامی مسایل ملی و بین‌المللی اجماع سیاسی موجود است.

پیچیدگی در فضای سیاسی افغانستان، نه تنها سبب تشویش برخی جریانات سیاسی در داخل افغانستان شده بلکه سازمان ملل متحد را نیز نگران کرده‌است.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حکومت مسئولیت هایش را به درستی انجام داده و در تمامی پروسه‌های داخلی و خارجی نظریات مردم و جریانات سیاسی را با خود داشته است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز شنبه به رادیو آزادی گفت که اصلاحات همه جانبه در مشوره با مردم و جریانات سیاسی روی دست گرفته شده‌است.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"حکومت وحدت ملی در تمام مسایل داخلی و بین‌المللی با اقشار مختلف از جمله با احزاب سیاسی ۲۰ و با شورای ملی ۴۰ نشست مشورتی داشته و روی موضوعات مهم اجماع به همراه داریم اما این‌که برخی جریانات سیاسی دیدگاه متفاوت دارند استقبال می‌کنیم اما مردم نمی‌خواهند به عقب برگردند."

این در حالیست که تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در نشست ویژه این سازمان در نیویارک گفته است نشانه‌های دیده می‌شوند که اجماع سیاسی گسترده در افغانستان در حال از بین رفتن است.

آقای یاماموتو گفته است که در ماه‌های گذشته شمار فزاینده‌ای از گروه‌های سیاسی که بعضی‌ از آن‌ها بخشی از دولت وحدت ملی بودند از دولت انتقاد می‌کنند.

وی افزوده که حکومت و جریانات سیاسی یک‌ دیگر را به اقدامات ضد منافع ملی متهم می‌کنند و همین مسایل موجب ایجاد فضای تنش‌ آلود سیاسی کنونی در کشور شده‌است.

وی گفته‌است، اگر در شیوه حکومت‌داری تغییر نیاید، این‌کشور با بحران‌های جدی‌تر مواجه خواهد شد.

در تازه ترین مورد می‌توان از ایجاد ائتلاف جدید تحت نام "شورای عالی برای نجات افغانستان" که با اشتراک عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و رهبر جنبش ملی، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و عطا محمد نور والی بلخ و از رهبران جمعیت اسلامی و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نام برد.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان نیز به سخنان یاماموتو مهر تائید می‌گذارند.

ودیر صافی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که خودکامگی رهبران حکومت از یکسو سبب ایجاد تنش‌های سیاسی شده و از جانبی آینده تاریک نظام را رقم زده‌است.

ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی
ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی

وی می‌گوید:

"سران حکومت، حکومتداری خوب را نتواستند تمثیل نمایند، عدالت اجتماعی تأمین نشد، قوه قضائیه هماهنگ نیست، امنیت تأمین نشد فلهذا پیش‌بینی می‌کنیم که احتمالاً خطر فروپاشی نظام می‌رود."

آقای صافی پیشنهاد می‌کند که باید سران حکومت برای آوردن اصلاحات عملاً گام بردارند.

به گفته وی، اگر اصلاحات به زودی ببار نیاید، باید سران حکومت کنار بروند و یک شورای مشورتی داخلی متشکل از تمامی اقشار جامعه ایجاد شود و روی ایجاد ادارۀ موقت کار صورت گیرد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG