لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

اتلانتیک: حملات طالبان بیانگر آسیب پذیری‌های امنیتی در افغانستان است


مجله اتلانتیک

مجله اتلانتیک در یک مطلب می‌نویسد، تلفات نیرو‌های افغان در حمله اخیر طالبان در ولایت کندهار آسیب پذیری‌های امنیتی این‌کشور را نشان می‌دهد.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که شب چهارشنبه در حمله طالبان بالای قرارگاه اردوی ملی در ولسوالی خاکریز ولایت کندهار ۲۶ سرباز کشته شدند و ۱۳ تن دیگر زخم برداشتند.

این وزارت در عین حال گفته است که در جریان درگیری به مهاجمین نیز تلفات سنگین وارد شده و بیش از هشتاد تن آن‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

مجله اتلانتیک نوشته است که پیروزی نظامی گروه طالبان نشان می‌دهد که یک گروه نیرومند باقی مانده است، گروهی که صلح پایدار به آن وابسته است.

این مجله از بِل روجیو مدیر مسئول نشریه لانگ وار ژورنال نقل کرده که نوشته است: "گروه طالبان اخیراً نظامیان افغان را از برخی ولسوالی‌ها در ولایت‌های فاریاب، پکتیا و غور بیرون راند."

مقام‌های افغان گفته اند که مرکز ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب اواخر روز سه شنبه دوباره تصرف شد و مرکز ولسوالی تیوره ولایت غور به روز پنجشنبه از کنترول طالبان خارج ساخته شد.

مقام‌ها سقوط ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا را رد کرده‌اند.

مجلۀ اتلانتیک می‌نویسد، حملات و دستآورد‌های طالبان و همچنان ظهور داعش در افغانستان، فشار بر حکومت رئیس جمهور اشرف غنی را در زمینه احیای نظم و قانون افزایش داده‌است.

مجله نوشته است، اشرف غنی از سوی رقبایش و کسانی‌که قبلاً از او حمایت می‌کردند، زیر فشار قرار داشته است.

روزنامه نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نیز در یک مطلب به حمله اخیر طالبان بالای عساکر اردوی ملی در ولسوالی خاکریز ولایت کندهار اشاره کرده‌است.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد امنیتی نوشته است " ۳۹ سرباز اردوی ملی درین حمله کشته شدند و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند."

روزنامه از محمد یونس یونسی یک عضو شورای ولایتی کندهار نقل کرده که این حمله را " قتل عام " خوانده و گفته است، معلومات استخباراتی از قبل موجود بود که طالبان دست به حمله گسترده خواهند زد.

این عضو شورای ولایتی کندهار افزوده‌است، طالبان مقام‌ها را گول زدند و حملات همزمان را بالای ولسوالی‌های شاه ولی کوت، نیش و خاکریز انجام دادند.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته است که در سال‌های قبل بیش از ۵۵۰ سرباز به رهبری ناتو در تلاش برای تأمین امنیت کندهار جان داده‌اند.

به نوشته روزنامه، کندهار قبلاً پس از آن از امنیت نسبی برخوردار شده بود که در راستای افزایش نیرو‌های امریکایی در افغانستان در جریان ریاست جمهوری بارک اوبامادر سال ۲۰۱۰ گام برداشته شد.

ناتو به مأموریت جنگی‌اش در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی خاتمه داد و بخش اعظم نیرو‌های بین‌المللی این‌کشور را ترک کردند.

در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار و پنجصد سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند.

اداره جدید امریکا سرگرم ترتیب استراتژی نَو واشنگتن در قبال افغانستان است و انتظار میرود که این استراتژی به زودی اعلان شود.

XS
SM
MD
LG