لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

وزارت دفاع: ظرف ۶ ماه ۱۰۶۴ جنگجوی داعش در افغانستان کشته شده‌اند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در شش ماه گذشته عملیات‌های بزرگ در برابر داعش انجام شده که در نتیجه آن ۱۰۶۴ جنگجوی این گروه به شمول ۵۰ قوماندان آن کشته شده‌اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت که حضور قوی داعش در افغانستان محسوس نیست و فعالیت این گروه محدود شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"حضور فعال این گروه و قسمی که می‌خواستند مراکز و تهدید جدی ایجاد کنند، به این هدف نرسیدند و اکنون حضور فعال ندارند اما تحرکات‌اش را رد کرده نمی‌توانیم اما به قوت که بودند و می‌خواستند تا بسیاری نقاط را بدست بیاورند، آن قوت را از دست دادند و بسیاری افراد‌ شان از بین رفته اند."

بر اساس معلومات آقای وزیری، در شش ماه گذشته در نتیجه عملیات مشترک نیرو‌های افغان و خارجی در ولایت‌های ننگرهار، کنر و شماری از ولایات شمالی کشور، داعش شدیداً سرکوب شده و در این مدت در کنار ۱۰۶۴ کشته، ۷۴ زخمی و ۱۲ قوماندان‌شان اسیر شده‌اند.

داعش حدود دو سال پیش برای نخستین بار در ولسوالی‌های شینوار ننگرهار آغاز به فعالیت کرد.

حدود ۴ ماه پیش بزرگترین بم غیر هسته امریکا بنام " مادر بم‌ها " در ولسوالی اچین بالای مرکز این گروه پرتاب شد که تلفات و تخریب مراکز این گروه را در پی‌داشت.

براساس معلومات وزارت دفاع اکنون شماری داعشیان از هزاران به صدها رسیده و با گذشت هر روز این گروه تضعیف می‌شود.

به گفته مسئولان این وزارت، رهبران مهم این گروه از جمله حافظ سعید، عبدالحسیب، شاهد الله شاهد، گل زمان، و عبدالرووف خادم یکی پی دیگر کشته شده‌اند.

از سوی هم شماری از اعضای انستیتوت صلح و جنگ می‌گویند که داعش هنوز هم یک خطر جدی به افغانستان و منطقه است و باید مبارزه در برابر این گروه بگونه جدی به پیش برده شود.

حکمت الله اعظمی عضو این نهاد گفت که گروه داعش حالا یک ائتلاف ایجاد کرده و اگر جلو آن گرفته نشود در آینده بسیار خطرناک خواهد بود.

وی افزود:

"حضور داعش از چند لحاظ برای افغانستان و منطقه خطر بزرگ است، و بدبختانه داعش حالا به گروهِ مبدل شده که از گروپ‌های مختلف یک ائتلاف را ایجاد کرده‌است."

آقای اعظمی می‌گوید، حکومت در کنار عملیات نظامی باید منابع مالی داعش را نیز قطع کند و جلو جلب و جذب این گروه را نیز بگیرد.

وی افزود که برای حکومت افغانستان بسیار دشوار است تا گروه داعش را بگونه کامل در افغانستان از بین ببرد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG