لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

وزیری: کشته شدن ابوسعید ضربه بزرگ بر پیکر داعش در افغانستان است


وزارت دفاع کشته شدن ابوسعید رهبر گروه داعش در افغانستان را موفقیت بزرگ برای این‌کشور می‌خواند.

پیش از این وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که ابوسعید در جریان یک عملیات با چند عضو دیگر این گروه در افغانستان کشته شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی با تائید خبر کشته شدن رهبر گروه داعش در این‌کشور، آنرا ضربه بزرگ برای این گروه خواند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"اگر رهبر یک گروه کشته می‌شود تا این‌که دوباره جایش پُر می‌شود آنان با سردرگمی مواجه می‌شوند بناءً این مسئله بسیار نقش عمده دارد و یک موفقیت بزرگ برای افغانستان است مثل که عبدالحسیب و حافظ سعید رهبران قبلی شان کشته شدند برای یک مدت طولانی داعش نتوانست جای آنان را پُر کند."

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا به روز جمعه با نشر خبرنامه‌یی گفته که نیروهای امریکایی به تاریخ یازدهم جولای با حمله به مقر این گروه در ولایت کنر، ابوسعید رهبر شاخه داعش در افغانستان و چند عضو دیگر این گروه را کشته اند.

در خبرنامه این حمله ضربه جدی به برنامه های این گروه برای گسترش حضورش در افغانستان خوانده شده‌است.

عبدالحسیب رهبر پیشین گروه داعش سه ماه پیش از سوی نیروهای امریکایی و افغان کشته شد و یک سال قبل حافظ سعید بنیاد گذار این گروه در افغانستان در نتیجه حمله طیاره بی‌پیلوت از بین برده شد.

در عین حال به تازگی خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش در عراق و سوریه نیز به نشر رسیده‌است.

گفتنیست که حکومت افغانستان سال گذشته میلادی به ائتلاف جهانی ضد داعش که شصت عضو دارد و از سوی امریکا رهبری می‌شود، پیوسته است.

همچنان ایالات متحده امریکا چند ماه قبل بزرگترین بمب غیر هسته‌یی اش را بر ضد این گروه در شرق افغانستان که منجر به کشته شدن صد داعشی شد، استفاده کرد.

بر بنیاد گزارش‌ها گروه داعش در ولایت‌های شرقی و برخی ولایات شمالی افغانستان حضور دارد.

اما آیا کشته شدن رهبر گروه داعش می‌تواند ضربه بزرگ بر فعالیت‌های این گروه در افغانستان باشد؟

امرالله امان آگاه مسایل نظامی در پاسخ می‌گوید، تأثیر کشته شدن رهبران گروه‌ها موقتی است و روی از میان بردن ریشه‌های بنیادی این گروه تأکید می‌کند.

وی به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا کشورهای بزرگ بصورت هماهنگ تلاش کنند تا چشمه‌های اکمالاتی این گروه را در سراسر جهان بخشکانند.

امرالله امان آگاه مسایل نظامی
امرالله امان آگاه مسایل نظامی

وی افزود:

"تا زمانی که چشمه اکمالاتی و تولد این گروه خشک نشود، رهبران به مقطع‌های مختلف زمان پیدا می‌شوند و سپس فنا می‌شوند، اما آنچه برای سرکوب همچو سازمان‌های وحشی نیاز است این‌است که فکر شود که چگونه می‌توان بیخ و بنیاد این نوع گروه را خشکانیده می‌توانیم."

از سوی هم شهنواز تنی یکی دیگر از آگاهان مسایل نظامی به رادیو آزادی گفت که کشته شدن رهبر یک گروه نقش مهم در سوق و اداره و روحیه اعضا دارد.

اما وی نیز برای سرکوب کامل گروه داعش روی توجه جدی حکومت و جامعه جهانی به مسایل بنیادی تأکید کرد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG