لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

آگاهان: هدف از ایجاد ائتلاف‌ها امتیازگیری از حکومت است


برخی آگاهان سیاسی به این باور اند که شماری از ائتلاف‌های سیاسی بیشتر از آن که حکومت را به ایجاد اصلاحات وا دارند؛ منافع شخصی برای‌شان اولویت دارد.

آنان می‌گویند برخی‌ها می‌خواهند در قالب این ائتلاف‌ها حکومت را با چالش مواجه بسازند.

برنا صالحی یکی از این آگاهان سیاسی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت تعداد کسانی که بخاطر عبور افغانستان از بن‌بست بواسطه این جریان‌ها تلاش کنند، بسیار محدود است.

وی گفت:

"تعدادی از آن‌ها در این و یا حکومت قبلی کار می‌کردند امروز موقف درستی ندارند می‌خواهند یک موقف بهتر را اختیار کنند بناءً در قالب یک ائتلاف می‌آیند تا حکومت را به چالش گرفته و امتیاز بگیرند، به هر شکل قدرت و منافع شخصی، حزبی و گروهی در اولویت متئلفین که ائتلاف‌های جدید را به میان آورده اند، قرار دارد."

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اخیراً شماری از چهره‌های سیاسی از درون و بیرون نظام، ائتلاف‌های سیاسی را شکل داده‌اند.

چندی قبل ابتدا ائتلاف سیاسی زیر نام شورای ائتلاف نجات مردم افغانستان با عضویت مقام‌های بر حال حکومت در ترکیه ایجاد شد.

سپس جریان سیاسی محور مردم افغانستان به رهبری مقام‌های حکومت پیشین تشکیل گردید.

همچنان برخی منابع می‌گویند که شماری از مقام‌ها و نماینده‌های مردم از ولایت‌های شرق افغانستان روی ایجاد یک حرکت سیاسی دیگر بحث کرده‌اند.

اما برخی از اعضای این ائتلاف‌های سیاسی می‌گویند ایجاد ائتلاف آنان هیچ ربطی به منافع شخصی ندارد.

محمود حکیمی عضو و یک سخنگوی ائتلاف شورای نجات مردم افغانستان به رادیو آزادی گفت هدف آنان از میان برداشتن فاصله میان مردم و حکومت است.

وی گفت:

"خواسته‌های شورای نجات افغانستان در اعلامیه‌شان منعکس شده در آن موارد به وضاحت ذکر شده که هیچگونه ربطی به منافع شخصی و خواست‌های فردی افراد تعلق نمی‌گیرد بلکه این مسئله ملی است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

این در حالیست که حدود سه هفته قبل رئیس جمهور اشرف غنی در یک نشست خبری با بکار بردن اصطلاح "دا گز دا میدان "خواست تا کسانی که طرح اصلاحی دارند آن را پیشکش کنند.

وی همچنان گفت که نظام افغانستان مشورتی است و او هیچگاه حکومت را انحصار نکرده‌است.

  • اما پرسش اینجاست که حلقه منتقدان حکومت افغانستان چرا هر روز گسترده‌تر می‌شود؟
  • آیا ایجاد این گونه ائتلاف‌های سیاسی می‌توانند نظام را با چالش مواجه سازند؟

اسحاق اتمرآگاه مسایل سیاسی می‌گوید که اختلافات درونی و تلاش رئیس جمهور برای مهار خلاف ورزان سبب شده تا مخالفان سیاسی نظام افزایش یابند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت، تعدد ائتلاف‌ها می‌تواند روان مردم را آسیب رسانیده و باعث بی‌ثباتی شود اما تأکید کرد که حکومت نیاز دارد تا با استفاده از راهکار‌های مناسب در این بخش مبارزه کرده و از رفتن به چالش جلوگیری کند.

اسحاق اتمرآگاه مسایل سیاسی
اسحاق اتمرآگاه مسایل سیاسی

وی افزود:

"دولت مجبور است از حقوق مردم دفاع بکند، مجبور است به تمام چلنج‌ها پاسخ دهد، دولت مجبور است تا در هر حالت که در کشور پیش می‌آید مبارزه و مجادله کند."

اما برنا صالحی آگاه سیاسی می‌گوید که در برخی موارد ایجاد ائتلاف‌های سیاسی می‌تواند سودمند باشد و تأکید می‌کند که برای بیرون شدن از بن‌بست کنونی توافق روی یک طرح بدیل که به نفع مردم باشد، از طریق مذاکرات با حکومت ضروریست.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG