لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

عطا محمد نور: ائتلاف جدید پا های کج حکومت مستبد را راست می‌کند


عطا محمد نور والی بلخ
عطا محمد نور والی بلخ

هزاران تن در بلخ به حمایت از تشکیل ائتلاف نجات ملی افغانستان راه پیمایی کردند.

آنان به یک همایش که والی بلخ عطا محمد نور نیز در آن به نمایندگی از اعضای این ائتلاف سخن گفت، حضور یافتند.

عطا محمد نور خطاب به هواداران و حامیان ائتلاف نجات ملی افغانستان در بلخ گفت که حکومت مرکزی و رهبران در ارگ ریاست جمهوری باید به استبداد موجود اداری پایان بدهند.

عطا محمد نور گفت، اگر سران حکومت قادر به تأمین عدالت اجتماعی نشوند، این حکومت تا یک سال دیگر استقرار و بقا نخواهد داشت.

وی گفت:

"ائتلافی که در حال شکل‌گیری است، پا های کج این حکومت مستبد را راست می‌کند. ما به ارگ نشینان می‌گویم تا زمانی که عدالت تأمین نشود، تا زمانی که از غرور پائین نیاید، تا زمانی که انحصار قدرت را از دست چهار و پنج نفر بیرون نکنید، شما نمی‌توانید که استقرار یک و یا یک و نیم سال بعد خود را در این نظام داشته باشید."

والی بلخ همچنان از حکومت مرکزی خواست تا صلاحیت‌ها و وظیفه معاون اول ریاست جمهوری را بدون هیچ قید و شرط به وی باز گرداند و همچنان چهره‌های مفسد در رأس نهادهای امنیتی را عزل کند.

در این همایش محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه افغانستان نیز حضور داشت.

وی همچنان گفت که ارگ ریاست جمهوری در حال انحصار گرایی قدرت است.

با آن‌که در این همایش و راه پیمایی حمایت از ائتلاف نجات ملی افغانستان هزاران تن در مزار شریف اشتراک داشتند، اما شماری از باشنده‌گان بلخ راه اندازی چنین همایش‌ها را به نفع شخصی افراد می‌دانند.

آنان می گویند تا حکومت اراده خدمت به مردم را نداشته باشد و همچنان همه زن و مرد و همچنان پیر و جوان با یک صدا خواهان حقوق شان نشوند، راه اندازی چنین تظاهرات از سوی حلقات خاص به نفع عموم نخواهد بود.

دو تن از ساکنان بلخ در مورد چنین گفتند:

"خالد استم، این تظاهرات و این همایش هم به نفع مردم است و هم به ضرر آن‌ها چون بی‌برنامه‌گی حکومت باعث پراکندگی و بی‌اتفاقی مردم شده‌است و همچنان این افراد که تظاهرات کرده‌اند به نفع خود و خواسته‌های خود دست به تظاهرات زده‌اند."

"نام من فرزاد است، باشنده ولسوالی خلم استم. از منطقه ما دو هزار نفر را به این تظاهرات خواسته بودند، اما در آخر چند تا بزرگ و کلان خواسته‌های شخصی داشتن و برای ما هم هیچ فایده‌اش نرسید."

این در حالیست که پیش از این نیز عطا محمد نور در نشست‌های مختلف به تجمعاتی از مردم، روی کارکرد حکومت انتقاد کرده و ارگ ریاست جمهچوری را به استبداد اداری و انحصار قدرت در دست چند نفر محدود متهم کرده‌است.

پیش از این سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به ایجاد این ائتلاف و بیانات اعضای آن واکنش نشان داده و گفته‌اند که به‌جای این که اعضای این ائتلاف کارکرد حکومت را که خود عضو آن هستند، انتقاد کنند، طرح‌های بدیل و اصلاحی‌شان را ارائه نمایند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

مرتبط

XS
SM
MD
LG