لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

نگرانی‌های اتاق تجارت و صنایع از وضعیت کاروبار در افغانستان!


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، یافته‌های سروی‌اش نشان می‌دهد که خوشبینی‌ها در مورد فعالیت سکتور ساختمانی، سرمایه‌گذاری و خدماتی کاهش یافته است.

این اتاق می‌افزاید که ناامنی، نبود زیربنا، برق و زمین، مغلق بودن قوانین تجارتی، فساد اداری، بلند بودن مالیات و چالش‌های سیاسی مانع رشد کاروبار شده‌است.

هیئت رهبری این اتاق روز چهارشنبه طی نشستی در کابل گفت، سروی سه ماه نخست سال‌جاری در مورد وضعیت کار و بار نشان می‌دهد که هیچ پیشرفتی در این بخش صورت نگرفته و امیدواری تجار و سرمایه‌گذار نیز کاهش یافته‌است.

عتیق الله نصرت رئیس عامل هیئت رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان
عتیق الله نصرت رئیس عامل هیئت رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان

عتیق‌الله نصرت رئیس عامل هئیت رهبری اتاق تجارت و صنایع افغانستان در مورد گفت:

"نتیجه سروی اخیر ما نسبت به نتایج سروی زمان مشابه در سال گذشته خراب‌تر است. ما امسال توقع داشتیم که به طرف مثبت می‌رفتیم، اما هنوز هم زیر صفر و در حالت منفی قرار داریم."

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که سروی آنان در مورد وضعیت کاروبار بر اساس مصاحبه با مسئولین ۷۰۰ شرکت در ولایت‌های ننگرهار، کندهار، کابل، هرات و بلخ انجام شده‌است.

آنان گفتند که خروج نیروهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ میلادی، روی فعالیت‌های تجار، سرمایه‌گذار و متشبثین کوچک و بزرگ افغان تأثیر سوء گذاشته است.

به باور آنان، با آن‌که حکومت و سکتور خصوصی مشترکاً برای بهبود وضعیت کاروبار تلاش می‌کنند، اما مشکلات موجود در این بخش هنوز هم پا برجاست.

بر اساس یافته‌های سروی اتاق تجارت و صنایع افغانستان، تنها سکتور زراعت در این کشور در حال رشد است.

مسئولین این اتاق می‌گویند که این چنین ارزیابی‌ها همه ساله صورت می‌گیرد و به هدف دریافت راه حل به مشکلات شناسایی شده، نتایج آن را به حکومت افغانستان و ادارات ذیربط بین‌المللی می‌فرستند.

آنان از حکومت خواستند تا سهولت‌ها را برای بهبود فعالیت‌های سکتور خصوصی فراهم نماید.

در این حال وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که همکاری با سکتور خصوصی در اولویت کاری حکومت قرار داشته و برای حل مشکلات آنان نیز تلاش نموده و به پیشنهادات و طرح‌های‌ شان توجه خواهد کرد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت گفت:

"هر قدر که در توان ما باشد با آن‌ها همکاری می‌کنیم و این‌که سرمایه‌گذاری و تولیدات پس از سال ۲۰۱۵ بیشتر شده‌است، بیانگر این‌است که وضعیت در حال بهتر شدن است. ما تمامی نظریات آنان را جمع‌آوری می‌کنیم و با ادارات در میان می‌گذاریم تا اگر مشکلی وجود داشته باشد حل گردد. هدف ما بهبود و رشد صنعت، تجارت و اقتصاد افغانستان است."

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که دادن اجازه فعالیت به‌گونه جداگانه به اتاق زیر نام صنایع از سوی رئیس جمهور نیز تأثیرات منفی داشته و تلاش خواهند کرد تا آن دوباره بخشی از اتاق تجارت و صنایع شود.

اما حکومت گفته‌است که این تصمیم پس از بررسی‌های لازم به هدف بهبود فعالیت‌های سکتور خصوصی اتخاذ شده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG