لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

فیفا: انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها ممکن به نظر نمی‌رسد


موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" می‌گوید، با توجه به وضعیت فعلی کشور، برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در شانزدهم سرطان سال آینده ممکن به نظر نمی‌رسد.

هر چند کمیسیون مستقل انتخابات از تلاش‌های خود برای برگزاری انتخابات در سال آیند خبر می‌دهد اما نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا به این باور نیست که این انتخابات در زمان تعین شده برگزار شود.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این نهاد روز دو شنبه در یک نشست مشترک مشورتی با برخی نهادهای مدنی و احزاب سیاسی در کابل گفت، برخی موانع و مشکلات در برابر برگزاری انتخابات سال آینده وجود دارد و با توجه به آن برگزاری انتخابات شفاف در زمان تعین شده منطقی به‌ نظر نمی‌رسد.

یوسف رشید
یوسف رشید

او گفت:

"در کشور برخی موانع در برابر برگزاری انتخابات وجود دارد، و در شرایط کنونی از مشکلات نمی‌توانیم چشم پوشی کنیم، برگزاری انتخابات با تمام معیارهای آن در حالت که در افغانستان جنگ جریان دارد و بحران سیاسی موجود است، بسیار منطقی به نظر نمی‌رسد."

آقای رشید می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات برای بهبود کارهایش باید یک ارزیابی عمومی از وضعیت کشور داشته باشد تا از این طریق برای حل مشکلات موجود اقدام صورت گیرد.

این در حالی است که چندی پیش کمیسیون مستقل انتخابات روز شانزدهم سرطان سال آینده هجری شمسی را به عنوان روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اعلان کرد.

این کمیسیون هفته گذشته روند ارزیابی و متوازن کردن هفت هزار مرکز رأی دهی در کشور را آغاز کرده‌است که این کار، چهل و پنج روز را در بر خواهد گرفت.

برخی نهادهای ناظر بر انتخابا اخیراً از برخی مشکلات در کمیسیون‌های انتخاباتی سخن زده و همچنان گفته‌اند، هماهنگی میان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی وجود ندارد.

در همین حال ملیحه حسن کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات میپذیرد که برخی اعضای کمیسیون انتخابات حاشیه‌یی شده‌اند.

به باور وی، برای اشتراک وسیع مردم در انتخابات و کسب اعتماد شهروندان، به وجود آمدن سیستم شفاف رأی دهی، تعینات شفاف در کمیسیون‌های انتخاباتی، آگاهی عامه و مشوره با نهادهای مدنی ضروری است.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تاریخ برگزاری انتخابات بعد از مطالعات همه جانبه و تفاهم با ادارات مربوط تعین شده‌است و کمیسیون متعهد است که انتخابات را در زمان تعین شده برگزار کند.

نجیب الله احمدزی
نجیب الله احمدزی

نجیب الله احمدزی رئیس این کمیسیون روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت:

"تاریخ را که ما برای برگزاری انتخابات تعین کرده‌ایم، کمیسیون از لحاظ تخنیکی آماده است که انتخابات را در زمان تعین شده برگزار کند، امیدواریم که در انتخابات آینده مردم با کمیسیون کمک و همکاری کنند و ما برای برگزاری انتخابات عزم و اراده داریم."

آقای احمدزی می‌گوید، این وجیبه و مسئولیت کمیسیون مستقل انتخابات است که انتخابات را به گونه شفاف و دقیق برگزار کند و کارها درین بخش به خوبی به پیش می‌رود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG