لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

آرین یون: پاکستان می‌خواهد جامعه جهانی را فریب دهد


شماری از اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه افغانستان هدف از سفر مقام‌های بلند رتبه پاکستان به این‌کشور را فریب دادن جامعه جهانی می‌خوانند.

برخی از اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه با توجه به تجارب گذشته سفر مقام‌های پاکستانی به افغانستان را بی‌نتیجه می‌خوانند.

آنان با اشاره به سفر اخیر معاون وزیر خارجه پاکستان به کابل می‌گویند پاکستان همواره سیاست حیله و نیرنگ را در برابر افغانستان به پیش برده‌است.

آرین یون یک عضو این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت پاکستان می‌خواهد نشان دهد که به تعهدات‌اش صادق است، با تروریزم مبارزه می‌کند و تلاش می‌کند تا از این طریق جامعه جهانی را فریب دهد.

آرین یون
آرین یون

او افزود:

"حکومت پاکستان هیئت بلند رتبه را صرف به خاطری به افغانستان روان می‌کند که برای جامعه جهانی نشان دهد که آن کشور می‌خواهد تروریزم از بین برود و در تعهدات‌اش صادق است، در حالی که این‌گونه سفرها هیچ گونه نتیجۀ مثبت هم نمی‌دهد، بازهم فریب دادن مردم افغانستان است و کدام نتیجۀ خاصی به مردم افغانستان نخواهد داشت."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تهمینه جنجوعه معاون وزیر خارجه پاکستان روز سه شنبه به کابل آمد و دردیدار با مقام‌های افغان روی عملی شدن تعهدات قبلی آن کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی در ملاقات با خانم جنجوعه یکبار دیگر از پاکستان خواست تا در قلمرو اش زیر نظارت کشور سوم برضد تروریزم اقدام کند.

تهمینه جنجوعه با معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان نیز صحبت کرده‌است.

به گفته شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان خانم جنجوعه به هدف دیدار با مقام‌های افغان و اشتراک در دور نخست نشست مشورت‌های سیاسی که در آن روی گسترش روابط و دریافت راه‌ها برای چالش‌های مشترک برگزار شد، به کابل آمده بود.

این در حالیست که مقام‌های افغان در اوایل کار حکومت وحدت ملی جهت بهبود روابط، چندین بار به پاکستان سفر کردند و مقام‌های پاکستانی هم به افغانستان آمدند.

پیش از آن هم رئیس جمهور پیشین به هدف زمینه سازی برای گفتگوهای صلح با طالبان مسلح حدود بیست بار به اسلام آّباد سفر کرد، اما نتیجه مطلوب در پی‌نداشت.

در این میان مشتاق رحیم از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید، برای عملی شدن تعهدات از سوی پاکستان، جامعه جهانی باید فشارهای سیاسی و اقتصادی را بر آن کشور افزایش دهد.

اسلام آباد
اسلام آباد

او گفت:

"نیاز است تا جامعه جهانی امکانات‌اش را بسیج ساخته و فشارهایش را در مقابل پاکستان از لحاظ سیاسی و اقتصادی افزایش دهد دوم از وضعیت در افغانستان نظارت دقیق داشته و از مداخلات پاکستان ثبوت جمع آوری شود و در قدم سوم با ممالکی مانند چین در منطقه مباحثه صورت بگیرد و تلاش شود تا یک اجماع به وجود بیاید، تا بر پاکستان فشارهای را وارد کنند که دست از مداخله در امور افغانستان بکشد."

سفر معاون وزارت خارجه پاکستان در حالی به افغانستان انجام شده که استراتیژی امریکا برای جنگ افغانستان در حال آماده شدن است.

هم زمان با آن به تازه‌گی مرکز مطالعات استراتیژیک امریکا در گزارشی پاکستان را پناهگاه‌های تروریستان خواند و خواسته است تا فشارها بر آن کشور از سوی واشنگتن افزایش یابد.

همچنان اخیراً روابط کابل و اسلام آباد پرتنش بوده و حکومت افغانستان بارها از جامعه جهانی خواسته تا بر حامیان تروریزم فشار وارد کند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG