لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

واکنش ارگ علیه مسکو: موجودیت امریکا جهت مبارزه با تروریزم در منطقه مهم است


حکومت افغانستان اظهارات نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان را غیر مسئولانه می‎داند که گفته‎است نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند.

ریاست جمهوری افغانستان موجودیت نیروهای امریکایی را برای مبارزه با تروریزم در منطقه مهم می‎داند.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای خارجی بخصوص امریکاییدر خصوص مبارزه با تروریزم در افغانستان دست آوردهای خوب دارند.

آزاد این موضوع را در عکس العمل به اظهارات اخیر ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان بیان کرد که گفته‎است باید نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند.

آزاد: اظهارات کابلوف غیر مسئولانه و مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان است.
آزاد: اظهارات کابلوف غیر مسئولانه و مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان است.

وی گفت که اظهارات کابلوف غیر مسئولانه و مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان می‎باشد.

او افزود:

"حرف‎های ضمیر کابلوف غیر مسئولانه است و یک نوع مداخله در مسایل حکومت افغانستان است و ما امیدواریم که در آینده چنین اظهاراتی مطرح نگردد ضمنا حضور نیروهای امریکایی در افغانستان به اساس قرارداد استراتیژی میان دو کشور بوده و در افغانستان و منطقه امریکا یکی از شرکای مهم افغانستان در مبارزه با تروریزم می‎باشد و به اساس تمام قوانین جهانی که مبارزه علیه تروریزم است موجودیت نیروهای امریکایی در مبارزه با تروریزم در افغانستان مهم است."

این در حالیست که ضمیر کابلوف روز گذشته در صحبت با یک روزنامه روسی گفته‎است که امریکا و متحدانش در مبارزه با تروریزم در افغانستان شکست خورده و باید نیروهایشان را ازین کشور بیرون سازند.

آقای کابلوف همچنان گفته‎است که روسیه با موجودیت نیروهای امریکایی در افغانستان مشکل ندارد اما تاکید کرده که آن‎ها در جنگ با تررویزم دست آورد قابل ملاحظه نداشته‎اند.

این مقام روسی اظهارات در مورد سپردن مسئولیت جنگ افغانستان را به کمپنی‎های شخصی به معنای شکست امریکا خوانده و گفته‎است به این گونه پیروزی در جنگ ممکن نیست.

درین حال طالبان نیز در یک نامه سرگشاده که به دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا فرستاده و آن را با رسانه‎ها نیز شریک ساخته‎اند از وی خواسته‎اند که نیروهایش را از افغانستان بیرون سازد.

این بار نخست نیست که مقامات روسی از عدم پیروزی امریکا در جنگ باتروریزم در افغانستان سخن می‎زنند.

سال گذشته نیز الکساندر مانتیستکی سفیر روسیه در کابل گفته بود که نمی‎داند امریکا در افغانستان چه هدفی را دنبال می‎کند که در جنگ علیه تروریزم پیروز نمی‎شود.

وی در نشست کمیسیون امور بین المللی مشرانو جرگه افغانستان گفته بود که جنگ درین کشور راه حل نظامی نداشته و روسیه تلاش می‎کند تا گروه طالبان را به مذاکره تشویق نماید.

نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

اما پیش ازین روسیه به دادن پول و همکاری با طالبان متهم شده و گزارش‎های همبه نشر رسید که روسیه در شماری از ولایت‎های شمال دست به تجیهز طالبان علیه داعش زده‎است اما مقامات روسی آن را رد کرده‎اند.

درین حال داوود امین کارشناس امنیتی افغان هر چند چگونکی ماموریت ناتو و امریکا در افغانستان را مورد انتقاد می‎دانند اما تاکید می‎کنند که هرگاه آنان این کشور را ترک کنند راه برای یک جنگ جدید در افغانستان هموار می‎گردد.

او افزود:

"نیروهای ناتو و امریکای که برای کمک با افغانستان آمدند تا حدی مشکلات خود را داشتند اما این شده نمی‎تواند که روس‎ها بگویند که نیروهای خارجی باید از افغانستان بیرون شوند زیرا ناکام هستند، این یک جنگ دیگر خواهد بود که روس‎ها در افغانستان قسمی‎که قبلا شروع کرده بودند باز شروع کنند و بخاطر تامین منافع شان مداخله کنند."

از سوی هم برخی اعضای ولسی جرگه می‎گویند که نا امنی‎های افغانستان نگرانی‎های را برای کشورهای همسایه و منطقه مانند روسیه به بار آورده و آن‎ها از این ناحیه احساس خطر می‎کنند.

آرین یون یک عضو این جرگه می‎گوید امریکا باید بخاطر پیروزی در جنگ با تروریزم و تامین امنیت در افغانستان در استراتیژی خود تغییر آورده و همکاری هایش را در بخش نظامی با این کشور بیشترسازد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG