لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

خواست سفارت امریکا در کابل بعد از اعلام استراتژی از حکومت افغانستان


سفارت امریکا در کابل می‎گوید بر اساس استراتژی نو امریکا واشنگتن افغانستان را رها نخواهد کرد و در پهلوی این کشور قرار خواهد داشت، اما برای رسیدن به هدف حکومت افغانستان هم باید تعهدات و مسئولیت‎های خود را به جا آورد به غیر از آن رسیدن به نتیجه دلخواه ممکن نخواهد بود.

این سفارت اعلامیۀ در رابطه با استراتژی نو امریکا در افغانستان به نشر رسانده و نوشته‎است همانطوری‎که رئیس جمهور ترمپ گفت این استراتژی مبتنی بر شرایط و حالات در داخل افغانستان می‎باشد.

به‌گفته هوگو لارنس شارژدافیر امریکا در کابل همه باید این را بدانند که ایالات متحده به جایی نمی‎رود و همکاری خود را با افغانستان و حکومت وحدت ملی ادامه خواهد داد و در جنگ مشترک علیه تروریزم کمک‎های امریکا با افغانستان ادامه خواهد یافت.

سفارت امریکا: حکومت افغانستان باید تلاش اصلاحات خود را تجدید کند.
سفارت امریکا: حکومت افغانستان باید تلاش اصلاحات خود را تجدید کند.

در اعلامیۀ سفارت امریکا آمده‎است یک نکته باید واضح باشد.

برای رسیدن به پیشرفت واقعی حکومت افغانستان هم باید تلاش اصلاحات خود را تجدید نماید و تعهدات خود را در ساحه برگزاری انتخابات پارلمانی در سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ عملی کند.

علاوه بر آن به نوشته سفارت امریکا حکومت افغانستان اصلاحات جدی را که در سکتور خصوصی نیاز است و سبب رشد اقتصادی خواهد شد، باید عملی کند.

در اعلامیۀ سفارت امریکا گفته می‎شود که برای حفظ ثبات در برابر تهدیدهای شورشیان، رهبران افغانستان باید تماس خود را با تمام گروه‎های قومی بیشتر بسازند و حتی‌الامکان حکومت فراگیر را ایجاد کند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان گفته‎است که استراتژی امریکا به این معنیست که طالبان در میدان جنگ پیروز نمی‎شوند و باید خشونت را کنار بگذارند و راه آشتی را پیش گیرند.

او افزود ایجاد یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات پیروزی برای مردم افغانستان و اهداف ائتلاف می‎باشد.

هرچند رئیس جمهور ترمپ در استراتژی نو خود در باره افغانستان گفته که امریکا فعلاً در مورد افزایش قوای این کشور در افغانستان چیزی نمی‎گوید، ولی جیمز متیس وزیر دفاع امریکا می‎گوید که او با متحدین ناتو در تماس است و آن‎ها گفته‎اند که سربازان بیشتر به افغانستان می‎فرستند.

جان مک‌کین رئیس کمیته امور دفاعی مجلس سنای امریکا سناتور حزب جمهوری‌خواه که قبلاً خودش هم استراتژی خود را برای افغاستان ترتیب داده و پیشنهاد کرده بود از اعلان استراتژی رئیس جمهور ترمپ استقبال کرده و آن را یک گام مثبت خوانده‎است.

سرمنشی ناتو ینس استولتنبرگ از استراتژی نو امریکا استقبال کرده و گفته‎است که این استراتژی بر واقعیت‎ها و شرایط در داخل افغانستان متکی می‎باشد.

او می‎گوید ناتو برای همکاری به افغانستان متعهد است و بی‌صبرانه انتظار آنست که با وزیر دفاع امریکا و دیگر متحدین ناتو در مورد راه‎های عملی کردن این استراتژی مشوره کند.

بریتانیا هم از این استراتژی امریکا که به‌گفته آن یک گامی برای جدی‌تر ساختن اقدامات نظامی علیه طالبان می‎باشد، استقبال می‎کند.

مایکل فالن وزیر دفاع بریتانیا در یک اعلامیه گفته‎است که ازین استراتژی استقبال کرده و در صحبت دیروز خود با وزیر دفاع امریکا موافقه کرده‎است که با وجود مشکلات مسیر فعالیت خود را در افغانستان ادامه می‎دهند تا دموکراسی آسیب پذیر افغانستان تقویه شود و تهدیدهای تروریزم به غرب محدود گردند.

در استراتژی نو، ترمپ هشدارهای جدی را به پاکستان داشت که دیگر موجودیت پناهگاه‎های برای تروریستان در خاک پاکستان قابل تحمل نیست.

پاکستان حد اقل تا تهیه این گزارش کدام عکس‌العمل رسمی به این عبارات استراتژی نو رئیس جمهور ترمپ نشان نداده، ولی امتیاز گل رئیس مرکز تحقیقاتی مطالعات امنیتی در اسلام‌آباد گفته‎است این سخنان و اتهامات رئیس جمهور ترمپ تکراری است که در ۱۵ سال گذشته همیشه شنیده شده‎اند.

تحلیلگران دیگر پاکستانی هشدار می‎دهند که در انزوا قرار دادن پاکستان بر منطقه تأثیر منفی خواهد داشت.

متحد پاکستان در منطقه چین از موقف پاکستان دفاع کرده و گفته‎است که این کشور قربانی زیادی در مبارزه با تروریزم داده و جهان باید آن را اعتراف کند.

XS
SM
MD
LG