لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

برخی احزاب سیاسی و وکلا: اعلان استراتژی امریکا به پرسش‌های زیادی پاسخ داد


برخی از احزاب سیاسی و اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که روشن شدن استراتژی امریکا برای افغانستان، بسیاری از پرسش‌ها را پاسخ داده‌است.

عادله بهرام رهبر حزب جمهوری‌خواهان افغانستان می‌گوید که در این استراتژی خواست افغان‌ها که سال‌ها روی آن تأکید می‌شد، گنجانیده شده‌است.

خانم بهرام روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که فشار بر پاکستان از سوی امریکا جهت از بین بردن لانه‌های تروریزم در آن‌کشور، می‌تواند سر آغاز تأمین ثبات در منطقه باشد.

وی افزود:

"ما منحیث یک حزب سیاسی از آن حمایت می‌کنیم چون در آن چند نقطه بسیار اساس است یکی آن فشار وارد کردن بالای پاکستان و تأمین ثبات در منطقه است."

پس از ماه‌ها انتظار صبح روز سه شنبه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا استراتژی آن کشور در مورد افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد.

مهمترین موضوع در این استراتژی، عدم زمان بندی برای حضور نیروهای امریکا در افغانستان، افزایش فشار بر پاکستان جهت از بین بردن لانه‌های تروریزم و تأکید بر افزایش نقش هند در افغانستان می‌باشد.

اما برخی از آگاهان سیاسی انتقاد می‌کنند که در استراتژی جدید امریکا به چین که یکی از کشور‌های مهم در منطقه می‌باشد، هیچ نقشی داده نشده‌است.

مشتاق رحیم یکی از این آگاهان می‌گوید که نظر انداز شدن نقش چین در این استراتژی می‌تواند سبب ایجاد ائتلاف میان کشورهای چین، روسیه، ایران و پاکستان بر ضد امریکا شود.

وی گفت:

"چیزی که قابل تشویش است، این است که به چینایی‌ها در استراتژی جدید امریکا هیچ نقشی داده نشده‌است و جانب دیگر آن هندوستان که رقیب منطقوی چین است و برخی مشکلات سیاسی و سرحدی نیز داشتند و هندوستان نقش زیاد در افغانستان دارد و امکان این می‌رود که چین در مورد بدیل فکر کند."

از سوی هم برخی از باشنده‌های شهر کابل می‌گویند از این‌که این بار امریکا به‌گونه واضح از فشار بر پاکستان سخن زده خرسند اند، اما می‌گویند که باید در این زمینه اقدامات عملی صورت گیرد.

دو تن از آنان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفتند:

"حمیدالله ځدران هستم، ممکن مفید تمام شود استراتژی را که ما مطالعه کردیم در آن به مسائل مهم اشاره شده‌است و یکی آن این‌است که حمایت‌اش را از پاکستان قطع می‌کند."

"امین فضلی هستم، چیزی را که من خواهان بودم در آن ذکر شده‌است، اما مهم این است که آنان در عمل چه می‌کنند."

از سوی هم فتح‌الله قیصاری عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه از استراتژی جدید امریکا برای افغانستان استقبال می‌کند.

اما وی تأکید کرد که امریکا باید برای ختم جنگ در افغانستان در کنار حمایت از روند صلح، نیروهای امنیتی این‌کشور را نیز با تجهیزات پیشرفته مجهز کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG