لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

وزیر خارجه امریکا: زمان توافق صلح حکومت افغانستان و طالبان رسیده‎است


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته‎است، زمان آن فرا رسیده‎است که حکومت افغانستان و طالبان به یک توافق صلح برسند و پاکستان می‎تواند نقش مهمی در آوردن طالبان به میز مذاکرات داشته باشد.

ریکس تیلرسن روز سه شنبه در صحبت با خبرنگاران در واشنگتن گفت، ایالات متحده خواهان ایفای نقش تسهیل کننده در روند صلح افغانستان است تا بتواند به اهداف امریکایی‎ها که تامین امنیت است برسد یعنی هیچ پناهگاه برای تروریستان در افغانستان حالا و در آینده وجود نداشته باشد.

وزیر خارجه امریکا در ادامه گفت، با آنکه کشورش از روند صلح افغانستان حمایت می‎کند اما به حکومت افغانستان و نماینده‎های طالبان بستگی دارد تا از طریق روند آشتی روی آنچه که نیازهای آن‎ها را تامین می‎کند مشترکاً کار کنند.

تیلرسن: حمایت و روابط خود با پاکستان را مشروط به نتایج خواهیم ساخت.
تیلرسن: حمایت و روابط خود با پاکستان را مشروط به نتایج خواهیم ساخت.

تیلرسن در اشاره به نقش پاکستان در آوردن طالبان به میز مذاکرات گفت، پاکستان باید رویکردش را تغییر دهد و این که ایالات متحده آماده‎است تا به پاکستان برای حفظ خودش در برابر سازمان‎های تروریستی کمک کند.

او افزود:

"پاکستان باید رویکرد متفاوت را اخیتار کند، ما آماده‎استیم تا برای حفظ آن کشور در برابر سازمان‎های تروریستی با آن‎ها کار کنیم. ما حمایت و روابط خود با پاکستان را مشروط به نتایج خواهیم ساخت که آن‎ها در این زمینه ارائه خواهند کرد."

پیش از این اظهارات ریکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در ملاقات روز گذشته اش با دیوید هیل سفیر امریکا در اسلام آباد گفت که کشورش خواهان تأمین صلح سرتاسری در افغانستان است و پاکستان برای از بین بردن تهدید‌های ناشی از تروریزم همکاری ‌اش را با جامعه جهانی ادامه خواهد داد.

تیلرسن وزیر خارجه ایالات همچنان هشدار داده‎است، اگر اسلام ‌آباد گروه طالبان و دیگر گروه‌های افراطی را سرکوب نکند، امریکا ممکن است روی مجازات پاکستان غور کند یا ممکن است پاکستان موقف متحد امریکا بیرون از چوکات ناتو را از دست دهد.

اما وزارت خارجه پاکستان گفته‎است، بر اساس پالیسی، این‌ کشور اجازه نمی‎‌دهد که از خاکش علیه هیچ کشوری استفاده شود.

XS
SM
MD
LG