لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

متیس: فیصله روی اعزام عساکر به افغانستان منتظرِ ارائه پلان دانفورد است


وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید، تا اکنون در مورد شمار عساکر اضافی که قرار است به افغانستان فرستاده شوند فیصله نهایی صورت نگرفته‌است.

جیمز متیس می‌گوید، هر زمانی‌که لوی درستیز کشورش پلان خود را ارائه کند او در مورد شمار عساکر اضافی که قرار است به افغانستان فرستاده شوند، تصمیم خواهد گرفت.

آقای متیس روز گذشته در بغداد به رویترز و دیگر آژانس‌های خبری گفت، احتمال دارد شمار عساکر اضافی که به افغانستان اعزام می‌شوند به تعداد باشد که قبلاً روی آن صحبت شده‌است و یا هم ممکن این‌طور نباشد.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا

آقای متیس گفت:

"برای من صلاحیت یک شماری داده شده که می‌توانم با آن پیش بروم من باید ارزیابی کنم و به لوی درستیز توصیه کرده‌ام تا پلان‌اش را ترتیب کند. ما از یک مدت بدین‌سو روی این پینشهاد صحبت می‌کنیم هر زمانی‌که پلان‌اش را ارائه کرد پس از آن تصمیم می‌گیرم که به چه تعداد عساکر اضافی فرستاده شوند."

وزیر دفاع امریکا گفت، از استراتژی امریکا علیه داعش در عراق، در افغانستان نیز استفاده خواهد شد.

در همین حال نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل روز گذشته گفت، استراتژی اداره دونالد ترمپ در مورد افغانستان از تمامی استراتژی‌های قبلی واشنگتن متفاوت است.

خانم هیلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی اِن اِن» گفت، تمرکز واشنگتن بالای شمار عساکر و محدودیت زمانی مأموریت نبوده بلکه تمرکز اصلی آن روی نتایج و از بین بردن تروریستان است.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد

سفیر امریکا در سازمان ملل افزود، پیش از این روی شمار عساکر اتکا می‌شد، اما استراتژی جدید اداره ترمپ برای افغانستان روی نتایج متکی است.

به‌گفته نیکی هیلی، دشمنان پس از این این را پی‌ نخواهند برد که امریکا تا چه زمانی در افغانستان حضور خواهد داشت و به چه تعداد عساکر در آن‌کشور مستقر خواهند بود، اما آن‌ها به این پی خواهند برد که امریکا تروریستان را نظرانداز نخواهد کرد.

سفیر امریکا در سازمان ملل در مورد جنبه منطقوی استراتژی اداره دونالد ترمپ گفت، بالای پاکستان فشار آورده خواهد شد که دیگر نمی‌تواند به تروریست‌ها پناهگاه‌های امن ایجاد کند، از هندوستان خواسته خواهد شد تا در حل سیاسی نقش ارزنده ایفاء کند و به ایران گفته خواهد شد که از فعالیت‌های آن‌عده از گروه‌های تروریستی که از سوی تهران حمایت می‌شوند چشم پوشی نخواهد گردید.

از سوی دیگر سفیر ایالات متحده امریکا در اسلام‌آباد روز سه شنبه با وزیر خارجه پاکستان دیدار و در رابطه به استراتژی اداره دونالد ترمپ در مورد افغانستان و جنوب آسیا معلومات داده‌است.

وزارت خارجه پاکستان با نشر یک اعلامیه از ملاقات میان دیوید هیل و خواجه آصف خبر داده گفت، سفیر امریکا در اسلام‌آباد به وزیر خارجه پاکستان اطلاع داده‌است که رکس تیلرسن وزیر خارجه کشورش جزئیات بیشتر جنبه‌های مختلف روابط دوجانبه میان واشنگتن و اسلام‌آباد را بیان خواهد کرد.

با آن‌که در اعلامیۀ وزارت خارجه پاکستان گفته نشده که ملاقات میان دیوید هیل و خواجه آصف در کجا صورت گرفته است، اما در این اعلامیه آمده‌است که وزیر خارجه پاکستان به سفیر امریکا گفته‌است که اسلام‌آباد خواهان تأمین صلح سرتاسری در افغانستان است و پاکستان برای از بین بردن تهدید‌های ناشی از تروریزم همکاری‌اش را با جامعه جهانی ادامه خواهد داد.

زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان و عراق می‌گوید، نخستین باریست که واشنگتن در مورد سیاست دوگانه پاکستان واضحاً صحبت می‌کند.

زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان و عراق
زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان و عراق

آقای خلیلزاد به رادیو آزادی گفت:

" یک حقیقت را که رؤسای جمهور سابق امریکا واضح در مورد‌ اش صحبت نمی‌کردند، سیاست دوگانه پاکستان بود که از یک‌طرف دوست امریکا خود را می‌گوید از سوی دیگر بر ضد افغانستان فعالیت می‌کند، اما رئیس جمهور ترمپ در این مورد به صراحت گپ زد و این یک قدم بسیار مهم و تغییر بسیار عمده در سیاست امریکاست."

استراتژی جدید اداره دونالد ترمپ برای افغانستان و جنوب آسیا از سوی مقام‌های افغان مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز گذشته در کندهار گفت، این استراتژی به‌خاطری برای افغانستان مهم است که همکاری بدون قید و شرط زمانی شامل آن است.

XS
SM
MD
LG