لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

پیشنهادات تازۀ اشرف غنی به گروه طالبان و پاکستان!


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا نشان دهنده خاتمه دادن به فتنه گری و دهشت افگنی است.

آقای غنی روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در ارگ ریاست جمهوری گفت که جنگ افغانستان ریشه در منطقه دارد و پس از این با تروریزم و حامیان این پدیده برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی افزود:

" تعریف واضح هدف تعیین شده‌است، هدف چیست؟ این‌که موفقیت بستگی به شرایط دارد نه به قید زمان. عمر سیاسی، عمر دهشت افگنی، عمر نفاق افگنی و عمر فتنه گری‌شان در حال ختم شدن است."

آقای غنی خطاب به طالبان مسلح گفت که جنگ و فتنه آنان صرف سبب کشته شدن افغان‌ها می‌گردد و هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت.

وی تأکید کرد که حکومت افغانستان با داشتن دست بالا در جنگ‌جاری از طالبان مسلح می‌خواهد که بجای جنگ راه صلح را در پیش گیرند.

محمد اشرف غنی می‌گوید که طالبان مسلح و حامیان‌شان در جنگ جاری هرگز پیروز نخواهند شد و هیچ‌کس نمی‌تواند جغرافیای این‌کشور را تغییر دهد.

رئیس جمهور غنی گفت:

" برای طالبان و حامیان‌شان ابهام را رفع می‌کنیم و آن این‌که اگر در فکر بُرد جنگ هستید ،یا فکر می‌کنید که حکومت افغانستان را سقوط خواهید داد و یا این جغرافیای مقدس را به دو جغرافیا مبدل خواهید کرد این فکر را از سر دور کنید. یگانه راه حل، راه حل سیاسی است."

رئیس جمهور غنی گفت که استراتژی جدید امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا همه جانبه بوده و در زمینه مبارزه با تروریزم و شکست این پدیده بسیار مهم است.

وی با ابراز امتنان از اعلام استراتژی جدید امریکا تأکید کرد که سیاست خارجی افغانستان موفق بوده و جامعه جهانی حالا بالای این‌کشور بگونه کامل اعتماد دارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بخشی از سخنان‌اش گفت که این‌کشور با پاکستان به حیث دولت با دولت صلح می‌خواهد و اسلام آباد باید فرصت بوجود آمده را از دست ندهد:

" ما با پاکستان منحیث دولت با دولت صلح می‌خواهیم و خواهان صلح دایمی هستیم. افغانستان بی‌ثبات به نفع هیچ‌کس نبوده و بخصوص بالای پاکستان تأثیرات منفی خواهد داشت. امروز یک اجماع به میان آمده که پاکستان باید بالای روش سابقه‌اش تازه فکر کند و این یک فرصت است."

رئیس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان در برخورد با همه کشورها خود مختاری، عزت و منافع ملی‌اش را در نظر گرفته و برای منطقه و جهان اسلام ثابت ساخته که نقط وصل است نه نقطه فصل.

آقای غنی گفت که حالا در روابط افغانستان با جهان هیچ ابهامی وجود نداشته و این کشور سیاست دوستانه را با کشور‌ها تعقیب می‌کند.

اعلام استراتژی جدید امریکا با واکنش‌های مختلف احزاب سیاسی و گروه‌ها در افغانستان روبرو شده‌است.

هر چند بیشتر احزاب و چهره‌های سیاسی از آن استقبال کرده‌اند اما طالبان مسلح آن را به معنی ادامه جنگ خوانده و گفته اند که تا حضور یک سرباز خارجی در این کشور خواهند جنگید.

نسیم شفق

مرتبط

XS
SM
MD
LG