لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

چین از "نقش مهم پاکستان در افغانستان" حمایت کرد


به دنبال اظهارات تند دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در مورد پاکستان، چین از اسلام‌آباد دفاع نموده و آنچه را نقش مهم پاکستان در افغانستان خوانده مورد حمایت قرار داده‎است.

قونسل دولت چین ینگ جیچی دیروز در صحبت تیلیفونی با رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا گفت، ما باید نقش مهم پاکستان را که در افغانستان بازی می‎کند با اهمیت دانسته و حاکمیت ملی این کشور را احترام کنیم.

این دیپلومات ارشد چین در صحبت تیلیفونی با تیلرسن از آنچه وی نقش مهم پاکستان در افغانستان خوانده دفاع نموده‎است.

این صحبت تیلیفونی بعد از آن صورت گرفت که ترمپ در سخنرانی صبح وقت روز سه شنبه‎اش به وقت افغانستان حین اعلان استراتژی جدید امریکا برای افغانستان اسلام‌آباد را متهم به پناه دادن به تروریستان کرد.

ترمپ: پاکستان بازی دوگانه را انجام می‎دهد.
ترمپ: پاکستان بازی دوگانه را انجام می‎دهد.

ترمپ گفت، پاکستان بازی می‎کند، بازی دوگانه را انجام می‎دهد و از یکسو میلیاردها دالر کمک امریکا را به دست میاورد و از سوی دیگر پناهگاه امن به تروریستانی می‎دهد که نیروهای افغان و ناتو را می‎کشند.

در اعلامیۀ وزارت خارجه چین آمده‎است که قونسل دولت چین ینگ جیچی دیروز در صحبت تیلیفونی به تیلرسن گفت، ما باید نقش مهم پاکستان را که در افغاسنتان بازی می‎کند با اهمیت دانسته حاکمیت ملی و نگرانی‎های مؤجه امنیتی این کشور را احترام کنیم.

این دومین بار ظرف یک هفته‎است که چین از همسایه‌اش پاکستان دفاع کرده‎است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هوا چونینگ به روز سه شنبه پاکستان را به سبب ایثار و فداکاری‎هایش در مبارزه علیه تروریزم مورد ستایش و تحسین قرار داد.

قونسل دولت چین به رکس تیلرسن گفته‎است، بیجنگ به پیشرفت پروسه مصالحه در افغانستان متعهد است و دیالوگ سیاسی یگانه راه حل مشکل افغانستان است.

او افزود، چین مایل به ادامه تماس‎ها و هماهنگ سازی‎ها با امریکا برای حل مشکل افغانستان است.

این صحبت تیلیفونی دو دیپلومات ارشد امریکایی و چینایی بعد از آن صورت گرفت که تنش‎های جدید میان این دو قدرت بزرگ جهان بعد از آن بروز کرد که واشنگتن تحریماتی را بر شرکت‎های چینایی وارد کرد که متهم به معامله با کوریای شمالی اند.

این اقدام امریکا باعث خشم بیجنگ شد.

XS
SM
MD
LG