لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

مستغنی: مشکلات ویزۀ باشنده‌های فراه با سفارت ایران شریک ساخته شد


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، سفارت ایران به جنرال قنسول این‌کشور در هرات دستور داده تا به مشکل باشنده‌های ولایت فراه مبنی بر عدم دریافت ویزه ایران، رسیده‌گی صورت گیرد.

به‌دنبال ادعای والی فراه مبنی بر توقف توزیع ویزه به باشنده‌های این ولایت از سوی قنسولگری ایران، وزارت خارجه افغانستان این موضوع را با سفارت ایران در کابل شریک ساخته‌است.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، سفارت ایران به‌دنبال این نگرانی، به جنرال قنسول این سفارت در هرات دستور داده تا به‌مشکل باشنده‌های فراه در مورد دریافت نکردن ویزه رسیده‌گی شود.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او گفت:

"سفارت ایران در کابل با ریاست امور قنسولی وزارت خارجه تماس گرفته و اطمینان دادند که سفیر ایران در کابل با جنرال قنسول آن کشور در هرات صحبت کرده و هدایت داده تا در حل این مشکل اقدام کنند و آن‌ها هم اطمینان دادند که برای حل این مشکل فوراً اقدام می‌شود و منبعد هیچ یک از مردم فراه در دریافت ویزه ایران مشکلی نخواهند داشت."

اواخر هفته گذشته محمد عارف شاه جهان والی فراه در صحبت با رادیو آزادی گفت، باشنده‌های فراه به او گفته‌اند که قنسولگری ایران در هرات از توزیع ویزه به آنان خود داری می‌کند.

به گفته وی، قنسولگری ایران در هرات به باشنده‌های فراه گفته‌است، تا زمانی که والی فراه در پیوند به اظهار نظرش در مورد رابطه ایران با طالبان مسلح از ایران معذرت نخواهد، به باشنده‌های این ولایت ویزه توزیع نخواهد شد.

آقای شاه جهان ماه گذشته به رادیو آزادی گفته بود، برخی مشاوران سپاه قدس ایران در ولسوالی‌های پشت کوه و گلستان این ولایت بگونه مخفی با طالبان دیدار می‌کنند.

وی گفته‌است که ایران برای برخی از رهبران طالبان مسلح خانه و امکانات نیز فراهم می‌کند.

فراه و ایران حدود ۲۸۹ کیلومتر سرحد مشترک دارند و به باور والی فراه این سرحد زیر کنترول کامل دولت نیست و به همین دلیل ایران با مخالفان مسلح از این طریق رابطه برقرار کرده‌است.

در همین حال محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، موضوع توقف توزیع ویزه ایران به باشنده‌های ولایت فراه با وزارت خارجه شریک شده و انتظار می‌رود که این مشکل در جریان همین هفته حل شود.

او افزود:

"این موضوع را همراه وزارت خارجه شریک ساخته‌ایم تا اینکه این مشکل به زودترین فرصت از سوی وزارت خارجه حل شود، امیدواریم که این مشکل تا آخر همین هفته حل شود."

سفارت ایران تا حال در این باره با رسانه‌ها صحبت نکرده‌است.

اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، قنسولگری ایران در هرات به آنان گفته‌است که به نسبت ادامه کار ساختمانی در قنسولگری، روند ارائه خدمات بطی شده و به‌زودی این مشکل حل خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG