لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

حکومت افغانستان بحران آب در ایران را محصول سیاست داخلی آن کشور می‌گوید


وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، بحران آب که در ایران ایجاد شده محصول سیاست‌گذاری های داخلی آن کشور می‌باشد و هیچ ربطی با افغانستان ندارد.

پس از اظهارات اخیر مقامات ایرانی که افغانستان را متهم به تجاوز بر آب آن کشور کرده، وزارت انرژی و آب این مسئله را رد کرده می‎گوید که از نحوه مدیریت ایران، افغانستان از لحاظ محیط زیستی متضرر شده‎است.

عبدالبصیر عظیمی معین اداری و مالی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از نحوه مدیریت آب در ایران افغانستان هم متضرر شده‎است.

عظیمی گفت، بحران آب ایران به افغانستان هیچ ارتباطی ندارد.

وی می‎گوید، اعتراض مقامات ایرانی در مورد افغانستان از نظر علمی غیر قابل توجیه‎است.

عظیمی: اعتراض مقامات ایرانی در مورد افغانستان از نظر علمی غیر قابل توجیه‎است.
عظیمی: اعتراض مقامات ایرانی در مورد افغانستان از نظر علمی غیر قابل توجیه‎است.

او افزود:

"نحوه مدیریت منابع آب در داخل ایران افغانستان را از لحاظ مسایل محیط زیستی متضرر ساخته تعداد بندهای که در داخل افغانستان ساخته شده بسیار محدود است و اعتراض که ایرانی‎ها کرده بود هم رئیس جمهور و هم مقامات دیگر شان از نظر مسایل علمی غیر قابل توجیه است و اگر سیاست کسی در این قسمت اشتباه باشد آن کشور ایران است ما به آب‎های آنان هیچ تجاوزی نکردیم."

آقای عظیمی می‎گوید، تعداد بندهای که در افغانستان ساخته شده بسیار محدود است و این حق مسلم این کشور است که از آب داخلی‌اش استفاده نماید، اما به‌گفته وی ایران در امتداد مرز با افغانستان ۴۰ بند را ساخته و مانع ورود آب آن کشور به افغانستان گردیده‎است.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردند که به تازه‎گی مشاور عالی وزیر زراعت ایران بیان کرده‎است که وزیر انرژی و آب افغانستان گفته که آنان سوء مدیریت دارند و گفته‌است که افغانستان در حالی این سخنان را بیان می‎کند که به آب ایران تجاوز می‎کند.

پیش از آن حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز گفته‎است که در برابر ایجاد بندهای آب از سوی افغانستان بی‌تفاوت بوده نمی‎تواند که این صحبت‎ها با عکس‌العمل تند رهبران حکومت افغانستان مواجه گردید.

بند سلما
بند سلما

آغاز کار بازسازی بند سلما در هرات که کار آن به پایان رسیده‌، بازسازی بند کمال خان در نیمروز، ساخت بند کجکی در هلمند و همین‌گونه بندهای بخش‌آباد در فراه از جمله تلاش‎های حکومت در زمنیه ایجاد بندها در کشور می‎باشد.

از سوی هم برخی اعضای مشرانو جرگه نیز سخنان مقامات ایرانی را رد کرده می‎گویند که افغانستان از آب ایران نه بلکه ایران به پیمانه وسیع از آب این کشور استفاده می‎کند و باید از آن جلوگیری شود.

نثار حارس یکتن از اعضای مشرانو جرگه می‎گوید:

"بناء من اظهارات اخیر ایران را با قاطعیت رد می‎کنم. آب که ایران از آن استفاده می‎کند آب افغانستان است و این‎که ایران استفاده غیر قانونی می‎کند، جانب افغانستان هم می‎تواند از آب خودش در خاک خودش استفاده نماید."

حارس گفت حکومت باید در برابر این سخنان مقامات ایرانی با قاطعیت جواب بدهد در غیر آن برای ایران باز هم فرصت داده خواهد شد تا از آب کشور به‌گونه غیر قانونی استفاده بیشتر نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG