لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

محسنی: یک نظامی ایران طالبان را برای حمله مجدد بر تیوره همکاری می‌کند


قوماندان امنیه غور می‌گوید، طالبان به همکاری ایران تلاش دارند تا برای بار دوم بالای ولسوالی تیوره این ولایت حمله کنند.

غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه غور می‌گوید، طالبانی که در ولسوالی تیوره این ولایت شکست خورده و به مناطق مربوط به ولایت هلمند فرار کرده‌اند، از سوی یکی از نظامیان ایرانی سوق و اداره می‌شوند.

آقای محسنی روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:

"اطلاعاتی را که ما داریم عملاً نماینده ایران در فعالیت‌های تخریبی در غور هم حضور فزیکی دارد و هم تمویل می‌کند، طالبان تدابیر تدارکاتی دارند که دوباره بالای ولسوالی تیوره غور حمله کنند، فعلاً طالبان و این نظامی ایرانی در مناطق مربوط هلمند قرار دارند."

غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه غور
غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه غور

به‌گفته وی، زمانی‌که طالبان بالای ولسوالی تیوره حمله کرده بودند، حمایت نظامی و مالی از جانب ایران دریافت می‌کردند.

ولسوالی تیوره دو هفته قبل به دست طالبان سقوط کرده بود که پس از دو روز، نیرو‌های امنیتی طالبان را از این ولسوالی عقب راندند.

اما وزارت داخله افغانستان در مورد این سخنان قوماندان امنیه غور نظری دیگری دارد.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت می‌گوید، در باره ادعای قوماندان امنیه غور مبنی بر سوق و اداره طالبان از سوی نظامی ایرانی در ولایت غور هیچ سندی در اختیار این وزارت قرار نگرفته‌است.

  • ولایت فراه

از سوی دیگر عبدالرحیم نورزایی معاون شورای ولایتی فراه در غرب افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که ایران برای طالبان در این ولایت سلاح و امکانات مالی فراهم می‌کند.

وی افزود:

"طالبان از ایران اکمال می‌شوند. سلاح، مهمات و پول برای‌شان از ایران داده می‌شود، اما خود ایرانی‌ها نیامده‌اند که در فراه در برابر نیروهای امنیتی کشور ما بجنگند."

وی در این باره هیچ سندی را در اختیار رادیو آزادی قرار نداد و گفت که این اطلاعات را از برخی مناطق ولایت فراه به دست آورده‌است.

پیش از این روزنامه امریکایی "نیویارک تایمز" گزارش داده‌است که در ماه اکتوبر سال گذشته، شماری از طالبان از سرحدات فراه وارد یک بخش غربی این ولایت شده و در کمتر از یک ساعت این بخش را تصرف کردند.

روزنامه نوشته است که پس از این حمله، نیرو‌های هوایی امریکا بالای طالبان در این منطقه بمبار کرد که در آن چهار کوماندوی ایران نیز کشته شدند.

به نوشته نیویارک تایمز، برخی کشته شده‌ها و زخمی‌های این رویداد، به مناطق سرحدی ایران انتقال داده شدند.

این در حالی است که اخیراً محمد عارف شاه جهان والی فراه گفته‌است، مشاوران سپاه پاسداران ایران در ولسوالی‌های پشت‌کوه و گلستان این ولایت با طالبان مشوره و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای شاه جهان روز دوشنبه گذشته به رادیو آزادی گفت، فراه ۲۸۹ کیلو متر سرحد مشترک با ایران دارد و آنان کنترول بالای تمام سرحد ندارند از همین رو به‌گفته وی طالبان و مشاوران ایرانی به راحتی رفت و آمد می‌کنند.

پیش از این نیز بار ها از همکاری ایران با طالبان مسلح در غرب افغانستان گزارش‌ها به نشر رسیده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در صورتی‌که این ادعا‌ها ثابت شود، این‌ کشور موقف‌اش را در برابر ایران اعلام خواهد کرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:

"هر کسی که به مخالفان مسلح دولت افغانستان کمک می‌کند این کار به نفع‌اش نیست، کسی را که شما نام بردید باید به دولت و قوای مسلح افغانستان کمک کند تروریزم نابود می‌شود و این به نفع‌شان است، بناءً وزارت دفاع در این باره تحقیق می‌کند و اگر اسناد مؤثق پیدا شد آن را به وزارت خارجه شریک می‌کنیم و بعداً از طریق وزارت خارجه موضع افغانستان شریک خواهد شد."

سفارت ایران در کابل به تماس‌ها در باره ادعای مبنی بر حمایت ایران از طالبان جواب ارائه نکرد.

وزارت دفاع افغانستان پیش از این خبر داده بود که در باره ادعا‌ها مبنی بر حمایت ایران و روسیه از طالبان، تا حال هیچ سند مؤثق در اختیار آنان قرار نگرفته‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG