لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

افزایش بیماری ایدز میان معتادان در افغانستان!


وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، نزدیک به پنچاه درصد بیماران اچ. آی. وی يا (ایدز) را در کشور معتادین مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

افغانستان کشوری است که بیشترین کوکنار جهان در آن کشت می‌شود و نزدیک به سه و نیم میلیون تن در این‌کشور به مواد مخدر معتاد اند.

اما این تنها مواد مخدر نیست که هزاران تن از باشندگان این کشور به ویژه جوانان را با تهدید مرگ روبرو کرده، بلکه مبتلا شدن معتادین مواد مخدر به بیماری ایدز نیز سبب شده‌است تا در جامعه به آنان به چشم حقارت نگریسته شود.

شخص معتاد به مواد مخدر که از بیست سال به این سو از مواد مخدر استفاده می‌کرد، حال از یک سال به این سو تحت تداوی قرار دارد.

هر چند وی از گرفتن نامش خود داری می‌کند، اما با صدای گیرا و لرزان از چگونگی مبتلا شدنش به مریضی ایدز گفت:

"من برای سه سال با استفاده از سرنج مواد مخدر استعمال کردم. همین کار سبب شد که من به بیماری ایدز مبتلا شوم که یک ویروس خیلی خطرناک است."

این مریض که حالا در مرکز تداوی معتادین ابن سینا بستری است، می‌گوید، هر چند در مقایسه به گذشته حالش بهتر شده‌است، اما از یک سال به این سو فرزندان و اعضای خانواده‌اش را ندیده‌است، به گفته وی اعضای خانواده‌اش از مبتلا شدن وی به ایدز خبر ندارند.

این جوان می‌گوید که در جامعه با مریضان مبتلا به ایدز برخورد نادرست صورت می‌گیرد و مردم به آنان به دیده حقارت می‌نگرند.

وی افزود:

" با ما بگونه برخورد می‌شود که گویی بلا استیم. مریض و داکتر با ما نمی‌نشیند، کسی به نزدیک ما نمی‌آید، چون به ایدز مبتلا استیم. وقتی کسی با تو برخورد خوب ندارد، چه قدر ناراحت می‌شوید. وقتی جامعه با تو این چنین برخورد کند، پس فکر کن، با این چنین برخورد مجبور استید که انتظار مرگ را بکشید."

در حال حاضر ۲۵ مرکز تداوی ایدز در سراسر کشور فعالیت دارند و به گفته مسئولان، آنان تلاش می‌کنند که تعداد این مراکز را بیشتر سازند.

مرکز تداوی معتادین ابن سینا یکی از این مراکز است که در حال حاضر۱۳ شخص مبتلا به ایدز در آن بستری اند.

واحد الله کوشان معاون این مرکز می‌گوید:

" هنگامی که یک شخص معتاد نزد ما آورده می‌شود، یک بار وی را معاینه می‌کنیم، به ویژه معتادین که با استفاده از سرنج مواد مخدر تزریق می‌کنند. هرگاه ثابت شود که شخص به ایدز مبتلا است، وی را بستری می‌سازیم و تدابیر ویژه تری برایش روی دست می‌گیریم."

به اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه افغانستان، تا حال ۲۲۹۰ واقعه مثبت ایدز در کشور ثبت شده‌است که ۲۵ درصد آن را زنان و ۷۵ فیصد آنرا نیز مردان تشکیل می‌دهد.

ثمرالدین ځاځی مشاور بخش کنترول ایدز در وزارت صحت عامه می‎گوید، پنجاه درصد مبتلایان به ایدز معتادینی اند که با استفاده از سرنج مواد مخدر را به بدن شان تزریق می‎کنند.

وی گفت:

"جمعاً در سراسر کشور ۲۲۹۰ تن که به بیماری ایدز مبتلا اند نزد ما ثبت شده‌اند. اما به اساس تخمین اداره (یو. اين. ایدز) سازمان ملل، در کل ۶۷۰۰ در افغانستان به ایدز مبتلا استند. از جمله ۲۲۹۰ که نزد ما ثبت استند، ۹۶۲ آن کسانی اند که با استفاده از سرنج مواد مخدر را به بدن شان تزریق می‌کردند."

وزارت صحت عامه در رابطه به وجود ویروس ایچ. آی. وی در کشور ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که برنامه‌های تازۀ را جهت کاهش گسترش این ویروس روی دست دارند.

وزارت صحت عامه از گسترش سریع این ویروس در زندان‌های کشور نیز خبر می‌دهد و می‌گوید که در کنار آن، موارد زیادی از بیماری توبرکلوز نیز در این زندان ها تشخیص شده‌اند.

بر بنیاد گفته‌های داکتران، ویروس ایچ، آی، وی از طریق روابط جنسی، خون، شیر مادر، ماشین ریش و استفاده مشترک از تیغ از شخص مریض به دیگر اشخاص سرایت می‌کند.

بر علاوه آن، در صورت ابتلای مادر به ویروس آچ، آی، وی، کودک در بتن مادر نیز به این بیماری مبتلا شده می‌تواند.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG