لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

وزارت خارجه روسیه یک دیپلومات بلند پایۀ امریکا در مسکو را فرا خواند


وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده‎است که یک دیپلومات بلند پایۀ ایالات متحده امریکا در مسکو را فرا خوانده‎است.

در بیانیۀ این وزارت آمده که انتونی اف گادفری نفر دوم سفارت امریکا در روسیه را احضار کرده تا یاد داشت اعتراضی در بارۀ دستور بسته شدن مکان‌های دیپلوماتیک روسیه در ایالات متحده را به او بسپارد.

وزارت خارجۀ امریکا تا روز شنبه به روسیه مهلت داده بود تا سه مکان دیپلوماتیکش را در سان فرانسیسکو، نیویارک و واشنگتن ببندد.

وزارت خارجۀ روسیه در بیانیه‌اش این اقدام را بازرسی غیر قانونی برنامه ریزی شده مکان‌های دیپلوماتیکش خوانده و گفته‎است که این یک عمل تهاجمی بی‌سابقه بوده‎است.

روابط روسیه و ایالات متحده بر سر مداخلۀ مسکو در امور اوکراین تیره شده‎است.
روابط روسیه و ایالات متحده بر سر مداخلۀ مسکو در امور اوکراین تیره شده‎است.

تنش دیپلوماتیک بین مسکو و واشنگتن ماه گذشته پس از آن اوج گرفت که مسکو از واشنگتن خواست تا شمار دیپلومات‌هایش را در روسیه کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۸ ماه جولای دستور داده بود که ایالات متحده تا اول ماه سپتمبر شمار دیپلومات‌هایش را به ۴۵۵ تن کاهش دهد، یعنی به گفتۀ پوتین باید ۷۵۵ تن از آنان کم شوند.

روابط میان روسیه و ایالات متحده بر سر مداخلۀ مسکو در امور اوکراین و اتهامات در مورد مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده به شدت تیره شده‎است.

ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه دیروز گفت که برخی از ادارۀ‌های ایالات متحده طرح بازرسی ساختمان کنسلگری روسیه در سان فرانسیسکو را ریخته‎اند، چیزی که به گفتۀ زخارووا تهدید مستقیم علیه شهروندان روسیه است.

کمی بعد از انتشار اعلامیۀ زاخارووا، دود سیاه از یک دودکش کنسلگری روسیه در سانفراسیسکو بلند شد که مأموران اطفائیه را واداشت به محل برسند.

سپس، یک سخنگوی ادارۀ اطفائیه به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که مواد ناشناس در داخل یکی از بخاری‎های کنسلگری سوختانده می‎شد.

زخارووا در صفحۀ فیسبوکش نوشته‎است که دود بخشی از تلاش‌ها به خاطر "نگهداری ساختمان" بوده‎است.

XS
SM
MD
LG