لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۴۰

کمیسیون انتخابات: ۹۰ درصد نتایج ارزیابی مراکز رأی‌دهی را دریافت کرده‌ایم


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید، ۹۰ درصد نتایج ارزیابی مراکز رأی‌دهی تا کنون در اختیار آنان قرار گرفته‎اند.

این کمیسیون می‎گوید، گفت‌وگوها با موسفیدان محل و ارگان‎های امنیتی در رابطه به ارزیابی مناطق نا امن در کشور جریان دارد تا مراکز رأی‌دهی در آن مناطق نیز تحت ارزیابی قرار گیرند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در نتایجی که تا کنون در اختیار آنان قرار گرفته هیچ نوع مشکلی وجود ندارد و نتیجه نهایی آن بسیار زود با مردم شریک ساخته خواهد شد.

صیاد گفت که این گفت‌وگوها به دلیل جریان دارد که آنان مخالفین مسلح را قناعت بدهند تا مرکز رأی‌دهی در آن مناطق بررسی گردد.

وی همچنان گفت، تا کنون ۹۰ درصد نتایج ارزیابی مراکز رأی‌دهی برای آنان رسیده و هیچ مشکلی در کار کارمندان تخنیکی وجود ندارد.

صیاد: ۹۰ در صد نتایج از ولایات، ولسوالی‎ها و قریه‎ها به مرکز رسیده‎اند.
صیاد: ۹۰ در صد نتایج از ولایات، ولسوالی‎ها و قریه‎ها به مرکز رسیده‎اند.

او افزود:

"۹۰ درصد نتایج از ولایات، ولسوالی‎ها و قریه‎ها به مرکز رسیده‎اند و خوشبختانه که درین برنامه که به راه انداخته شده تا هنوز هیچ کدام خبر منفی نرسیده معلوماتی‎که از طرف کارمندان تخنیکی رسیده تحت غور بررسی قرار دارد. ان‌شاالله بعد از این‎که این معلومات نهایی می‎گردد و از طرف کمیسیون انتخابات تثبیت شود در اختیار رسانه‎ها و مردم قرار خواهد گرفت."

سخنگوی کمیسیون انتخابات می‎گوید، کار ارزیابی مراکز رأی‌دهی قبل از میعاد تعیین شده که ۴۵ روز می‎باشد، تمام خواهد شد.

آقای صیاد می‎گوید، پس از بررسی‎ها، مراکز رأی‌دهی جدید برای مهاجرین و عودت کننده‎ها و بی‌جا شده‎های داخلی نیز ایجاد می‎گردد.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، برنامه ارزیابی مراکز رأی‌دهی در شانزدهم اسد سال جاری خورشیدی توسط هزار کارمند موقت با استفاده از تبلیت‎ها مورد نیاز، آغاز شده‎است.

گفته می‎شود که این برنامه به همکاری مردم محل و با در نظرداشت نفوس، موقعیت جغرافیایی، سطح اشتراک مردم و سایر معیارها عملی شده و هنوز هم ادامه دارد.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در شانزدهم سرطان سال آینده برگزار شوند.

ایوب زاده: مطابق یافته‎های ما کمی و کاستی‎ها وجود دارند.
ایوب زاده: مطابق یافته‎های ما کمی و کاستی‎ها وجود دارند.

اما محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا " تیفا " این ارزیابی را غیر مسلکی خوانده می‎گوید که کمی و کاستی‎ها در برنامه ارزیابی مراکز رأی‌دهی وجود دارد.

او افزود:

"مطابق یافته‎های ما کمی و کاستی‎ها وجود دارند در تطبیق برنامه و ساحاتی‎که آنان بررسی می‎کنند و ساحاتی‎ را که باید تحت پوشش قرار می‎دادند، ندادند و افرادی که در این بخش گماشته شده‎اند کسانی نیستند که از تجربه خوب برخوردار باشند. آنان یک نهاد مسلکی هستند و باید تخنیکی برخورد نمایند و توقع ما اینست که آنان با جزئیات بیایند و تفاوت‎ها و نواقص که آنان شناسایی کرده‎اند برملا کنند که حد اقل به چالش انتخابات ۲۰۱۴ مواجه نشود."

ایوب‌زاده می‎گوید، گماشتن کارمندان مسلکی، عدم دسترسی زنان به مرکز رأی‌دهی، مراکز خیالی و امنیت از جمله مشکلاتی اند که باید کمیسیون مستقل انتخابات به آن رسیده‎گی نماید.

به‌گفته آقای ایوب‌زاده اگر کمیسیون مستقل انتخابات به‌گونه جدی به آن توجه نکند مشکلات و چالش‎های انتخابات سال ۲۰۱۴ دوباره تکرار خواهند شد.

اما مقامات کمیسیون انتخابات می‎گویند، این مسئولیت کمیسیون است تا انتخابات را به‌گونه شفاف و دقیق برگزار نماید و کارها در این بخش به خوبی پیش می‎روند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG