لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۴۳

وریماچ: ۸۶ درصد ارزیابی مراکز رأی‌دهی تکمیل شده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید ۸۶ درصد ارزیابی مراکز رأی‌دهی تکمیل شده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید به هدف تطبیق اصلاحات بنیادی و فراهم‌سازی زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف ارزیابی بیش از هفت هزار مرکز رأی‌دهی ادامه دارد.

امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای این کمیسیون روز چهار شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت ۸۶ درصد ارزیابی این مراکز که سه صد و شصت ولسوالی را در بر می‌گیرد، تکمیل شده‌است.

وی گفت ارزیابی شش در صد که بیست و پنج ولسوالی را در بر می‌گیرد ادامه دارد، اما به‌گفته وی بنا بر مشکلات امنیتی ارزیابی در هشت درصد دیگر که شامل ۳۳ واحد اداری در سیزده ولایت می‌شود، آغاز نشده‌است.

امام وریماچ
امام وریماچ

او افزود:

"مراکز رأی‌دهی در هجده واحد اداری یا ولسوالی‌ها کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، ارزیابی‌ها در ۳۶۰ واحد تکمیل شده و در ۲۵ واحد اداری ادامه دارد و در ۳۳ ولسوالی ارزیابی‌ها بنا بر مشکلات امنیتی آغاز نشده، اما تلاش‌های چند جانبه در این ارتباط ادامه دارد."

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات برنامه ارزیابی مراکز رأی‌دهی توسط هزار کارمند مؤقت با استفاده از تکنالوژی تبلیت در شانزدهم اسد سال جاری خورشیدی آغاز شده‌است.

گفته شده که این برنامه به همکاری مردم محل، با در نظرداشت نفوس، موقعیت جغرافیایی، سطح اشتراک مردم و سایر معیارها عملی شده‌است.

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در شانزدهم سرطان سال آینده برگزار شود.

در این میان اکسین یا شبکه جامعه مدنی برای انتخابات افغانستان ارزیابی مراکز رأی‌دهی را یک گام کوچک خوانده می‌گوید که کارهای مهم از جمله تهیه لیست رأی دهنده‌گان باید در اولویت قرار می‌گرفت.

جانداد سپین غر رئیس اکسین به رادیو آزادی گفت در صورتی که این ارزیابی انجام شده باید در تمامی مناطق عملی شود.

جاندان سپین غر
جاندان سپین غر

او افزود:

"یک قدم بسیار خورد است منحیث آماده‌گی برای انتخابات آینده، مخصوصاً در مقایسه با تهیه لیست رأی دهنده‌گان، اصلاحات داخل کمیسیون در بخش ظرفیت‌ها در رابطه به تضمین بی‌طرفی کمیسیون، برنامه جابه‌جایی تکنالوژی، حوزه بندی حوزه‌های انتخاباتی، در مقایسه به این کارهای بزرگ این یک قدم خورد است."

شماری از ناظرین انتخابات پیش از این گفته‌اند که برای اشتراک وسیع مردم در انتخابات و کسب اعتماد شهروندان، به وجود آمدن سیستم شفاف رأی‌دهی، تعیینات شفاف در کمیسیون‌های انتخاباتی، آگاهی عامه و مشوره با نهادهای مدنی ضروری است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته این وجیبه و مسئولیت این کمیسیون است که انتخابات را به‌گونه شفاف و دقیق برگزار کند و تأکید می‌کند که کارها درین بخش به خوبی پیش می‌رود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG