لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

سرور دانش: وزارت معارف باید کودکان افغان را بر اساس اندیشه اعتدال تربیه کند


معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‎گوید، وزارت معارف باید کودکان و نو جوانان را بر اساس اندیشه اعتدال تربیه کند.

سرور دانش افزود، نقش نهادهای آموزشی و تحصیلی برای از بین بردن نفرت‌گرایی و افراط‌گرایی، بسیار ارزنده و مؤثر است.

وی که به مناسبت بزرگداشت از هشت سپتمبر یا روز جهانی سواد در کابل سخنرانی می‎کرد گفت، نهادهای آموزشی و تحصیلی باید در بخش نفرت‌گرایی مبارزه جدی کنند.

دانش گفت، وزارت معارف مکلفیت دارد تا کودکان و نو جوانان را در مکاتب و دارالعلوم‎ها بر اساس اندیشه‎های اعتدالی تربیه کند.

به‌گفته وی، افراط‌گرایی یکی از مشکلات عمده در برابر جوانان در افغانستان است.

سرور دانش
سرور دانش

وی افزود:

"یکی از مراکز اصلی که می‎تواند با این نوع جریان‎ها و گرایش‎ها به‌طور اصولی و بنیادی مقابله کند معارف است. امروز وزارت معارف مکلف است که کودکان و جوانان را در مکاتب و دارالعلوم‎ها بر اساس اندیشه اعتدالی، روا داری و مدارا تربیه کند."

به دنبال این اظهارات، کبیر حقمل مسئول نشرات وزارت معارف به رادیو آزادی می‎گوید، تمام متون که سبب ترویج افراط‌گرایی، تعصب و خشونت می‎شد، از نصاب تعلیمی افغانستان برداشته شده‎است.

این در حالیست که مقام‎های حکومت افغانستان می‎گویند، ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم افغانستان را افراد بی‌سواد تشکیل می‎دهند.

به‌گفته معاون دوم رئیس جمهور، در حال حاضر حدود ۳۰ درصد جمعیت بالای پانزده سال را افراد با سواد تشکیل می‎دهد که به باور او، این رقم افغانستان را در جایگاه پائین کشورهای دارای سطح بالای افراد بی‌سواد، شامل ساخته‎است.

نا امنی یکی از مشکلات عمده در برابر آموزش در افغانستان خوانده می‎شود، بر اساس گزارش وزارت معارف افغانستان حدود دو میلیون تن از رفتن به مکتب محروم اند و ۱۲۰۰ باب مکتب به دلیل مشکلات امنیتی مسدود اند.

اما با این هم، مقام‎های وزارت معارف افغانستان می‎گویند، در حال حاضر بیش از ۹ میلیون طفل و نوجوان در حدود ۲۰ هزار مکتب مصروف آموزش اند که ۳۹ درصد آنان را دختران تشکیل می‎دهند.

به‌گفته مقام‎ها، در کنار این، حدود ۴۰۰ هزار تن در هجده هزار کورس سواد آموزی مصروف آموزش اند که ۵۵ درصد آنان زنان هستند.

از سوی دیگر، بانوی اول افغانستان که درین محفل صحبت می‎کرد گفت، اراده سیاسی برای ارائه خدمات آموزش در دولت وجود دارد.

رولا غنی: البته از قبل اراده سیاسی نبود که مردم سواد آموز شوند.
رولا غنی: البته از قبل اراده سیاسی نبود که مردم سواد آموز شوند.

اما به‌گفته وی، روند راه یافتن مسئولان سواد آموزی در برخی موارد با شکایت‎های به همراه است.

وی افزود:

"البته از قبل اراده سیاسی نبود که مردم سواد آموز شوند، حالا اراده سیاسی در حکومت وحدت ملی وجود داشته و می‎خواهد که مردم بفهمند که چطور بخوانند و بنویسند، برای این باید افراد مسلکی انتخاب شوند، نه افراد که زورمندان و وکلا را می‎شناسند. زیاد مردم از اطراف پیش من می‎آیند و شکایت می‎کنند، مثلاً در یک ولایت مسئول سواد آموزی بود و باش‌اش در یک ولایت دیگر است، این چی قسم است؟"

بانوی اول افغانستان سواد را یکی از راه‎های معقول برای دست یافتن به امنیت و رفاه عنوان می‎کند و می‎گوید، بی‌سوادی جامعه را در آتش جهل، فقر و بی‌ثباتی می‎سوزاند.

وزارت معارف افغانستان نیز می‎گوید، تهیه نصاب جدید سواد آموزی و استفاده از بخش خصوصی برای تطبیق برنامه‎های آموزشی معیاری، از طرح‎های حکومت است و برای عملی شدن آن تلاش جریان دارد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG