لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

نکات مهم استراتژی جدید شورای عالی صلح افغانستان!


شورای عالی صلح افغانستان از نهایی شدن استراتژی جدید این شورا خبر می‌دهد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که با به کار گیری استراتژی جدید، کارهای این شورا سریع‌تر شده و در بخش تأمین صلح گام‌های مؤثری برداشته خواهد شد.

امین‌الدین مظفری سخنگوی این شورا روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که با عملی شدن استراتژی جدید این شورا تلاش‌های صلح نیز نتیجه مثبت بدهد.

او گفت:

"پس از این که رهبری و اعضای شورای عالی صلح جدید گماشته شدند روی یک استراتژی جدید نیز کار کردند تا بالاخره این استراتژی به تصویب رسید و در روشنی این استراتژی امورات خود را پیش می‌برد در نظر است تا همه مردم افغانستان در این پروسه شامل و از داشته‌های شان استفاده کرده و این پروسه را سرعت ببخشیم تا باشد آرزوی که مردم به صلح دارند برآورده شود."

​به‌گفته آقای مظفری ایجاد کمیته ویژه، سرعت بخشیدن روابط با مخالفین مسلح و استفاده از نظریات تمامی اقشار جامعه برای تأمین صلح از نکات مهم استراتژی جدید شورای عالی صلح افغانستان است.

پس از تغییر در رهبری شورای عالی صلح بحث به میان آمدن استراتژی جدید نیز مطرح شد.

با آن‌که کارکردهای شورای عالی صلح همواره مورد انتقاد بوده‌است، اما این شورا می‌گوید که با استفاده از تمامی امکانات دست داشته‌اش تلاش خواهد کرد تا زمینه گفت‌وگو میان حکومت و طالبان مسلح را فراهم کند.

این شورا در پیامش به مناسبت عید قربان نیز از طالبان مسلح خواست تا راه مذاکرات بین‌الافغانی را در پیش گیرند.

چندی قبل گزارش‌های نیز منتشر شد که گویا رئیس جمهور محمد اشرف غنی برخی میکانیزم‌های را به هدف تأمین صلح در کشور، به شورای عالی صلح پیشنهاد کرده‌است.

اما عبیدالله بارکزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان استراتژی جدید شورای عالی صلح را آنقدر مهم نمی‌داند.

وی با در نظرداشت تشکیل شورای عالی صلح می‌گوید، توقع نمی‌رود که این شورا بتواند برای تأمین صلح اقدامات مؤثری انجام دهد.

عبید الله بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان
عبید الله بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان

او افزود:

"تا کنون کارهای شورای عالی صلح نتیجه نداشته‌است و من فکر نمی‌کنم که در آینده هم امیدواری وجود داشته باشد چون در تشکیل این شورا کسانی اند که در زمان طالبان مستقیم در جنگ دخیل بوده اند."

از سوی هم بشیر هاتف یکی از آگاهان سیاسی از استراتژی جدید شورای عالی صلح استقبال کرده، اما می‌گوید که زمانی صلح و ثبات در این کشور تأمین شده می‌تواند که در کنار عوامل داخلی عوامل منطقوی آن نیز بررسی گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG