لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

والی فراه: تلاش‌ها برای مستند سازی حمایت نظامی ایران از طالبان ادامه دارد


والی فراه می‌گوید که تلاش‌ها برای مستند سازی حمایت نظامی ایران از طالبان ادامه دارد.

مقامات محلی فراه می‌گویند که تلاش دارند تا اسناد مکمل در زمینه حمایت نظامی و تسلیحاتی ایران از طالبان را جمع‌آوری کنند.

محمد عارف شاه جهان والی فراه روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت هرچند معلوماتی زیادی درین باره در اختیار دارد، اما از بیان کردن آن خودداری کرد.

محمد عارف شاه جهان
محمد عارف شاه جهان

آقای شاه جهان درین باره گفت:

"ما هم در صدد هستیم، همه حرف‌ها را با برهنه‌گی گفته نمی‌توانیم، ما هم در جستجو هستیم که اسناد مکمل در این راستا تهیه کنیم و تمام حرکات را مستند گفته بتوانیم‌. ما هم به دنبال مستند سازی آن هستیم."

پیش از این نیز گزارش‌های مبنی بر حمایت نظامی و تسلیحاتی ایران از طالبان به نشر رسیده‌است، اما تا حال شواهد و مدارکی در این زمینه ارائه نگردیده‌است.

والی فراه پیش از این نیز گفته بود که طالبان در فراه امکانات پولی و نظامی فراوان در اختیار دارند و در ایران برای سران‌شان خانه نیز داده شده‌است.

فراه ۲۸۹ کیلو متر سرحد مشترک با ایران دارد و مقام‌های محلی فراه می‌گویند که آنان کنترول بالای تمام سرحد ندارند.

خواستیم تا نظر سفارت ایران در افغانستان را نیز درین باره داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

اما پیش از این مقامات ایرانی بار‌ها گفته‌اند که از دولت افغانستان حمایت می‌کنند.

طالبان نیز پیش از این گزارش‌های مبنی بر حمایت ایران از آنان را نادرست خوانده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان نگرانی‌هایش را با تمام کشورهای همسایه به ویژه ایران در این باره شریک کرده‌است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد گفت:

"حکومت افغانستان به‌شمول ایران با تمام کشورهای همسایه نگرانی‌اش را شریک کرده و همچنان شریک می‌کند. ما تلاش می‌کنیم با تمام کشورهای همسایه با در نظرداشت اصول همسایه‌گی کار کنیم و به نگرانی‌های دوجانبه راه حل پیدا کنیم."

در همین حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تا هنوز تحقیقات‌شان در مورد گزارش‌های مبنی بر حمایت نظامی ایران تکمیل نشده‌است.

دولت وزیري
دولت وزیري

او افزود:

"ما در این زمینه تحقیق می‌کنیم، اگر این موضوع حقیقت داشته باشد آن‌را با وزارت خارجه شریک کرده و آنان آن را پی‌گیری خواهند کرد."

شماری از کارشناسان سیاسی از جمله انتظار خادم به این باور است که ایران از نفوذ داعش در افغانستان نگران است، اما باید حکومت افغانستان با مقامات ایرانی در این زمینه گفت‌وگو و مذاکره کند.

به‌گفته وی، باید مقامات ایرانی قانع شوند که از خاک افغانستان علیه‌شان حمله صورت نمی‌گیرد تا اگر با طالبان مسلح همکاری می‌کند، از آن دست بکشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG