لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

حکمتیار: متحدین بین‌المللی افغانستان از مداخله کشورهای همسایه جلوگیری کنند


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان

رهبر حزب اسلامی افغانستان در مورد مداخله ایران در امور داخلی افغانستان نگرانی نشان داد.

انجنیر گلبدین حکمتیار روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که اگر جامعه جهانی تنها جلو مداخله کشورهای بیرونی را در امور داخلی افغانستان بگیرد این همکاری برای افغان‌ها کافیست.

وی افزود:

"بدبختانه فعلاً وضعیت کشورما طوریست که جنرالان ایرانی می‌گویند که افغانستان را از زمین و هوا تحت نظارت شدید‌ شان قرار داده‌اند، اگر جامعه جهانی تنها با افغان‌ها این کمک را کند که از مداخله کشورهای بیرونی در امور داخلی کشور ما جلوگیری کنند و انتقال اسلحه را منع کرده بگذارند که افغان‌ها سرنوشت‌شان را بدست خود‌ شان تعیین کنند همین کمک آن‌ها برای ما کفایت می‌کند."

حکومت افغانستان تا حال در مورد ادعا‌های صورت گرفته در مورد مداخله ایران در امور داخلی افغانستان چیزی نگفته است.

این در حالیست که حدود سه هفته قبل احمد رضا پوردستان ایرانی قوماندان سپاه پاسداران ایران به رسانه‌ها گفته بود که بر علاوه این‌که افغانستان و عراق از طریق هوا و زمین تحت نظر آن‌ها قرار دارد در سه ولایت افغانستان نفوذ گسترده استخباراتی نیز دارند.

از سوی دیگر اخیراً ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا نیز گفته است که ایران می‌خواهد در کنار بی‌ثبات ساختن افغانستان، عراق، یمن و دیگر کشورهای جهان نفوذ‌ اش را در آسیای میانه نیز گسترش دهد.

عارف شاه جهان والی فراه نیز چندی قبل به رادیو آزادی گفته بود که برخی اعضای نیروی‌قدس سپاه پاسداران ایران در مناطق تحت کنترول طالبان در افغانستان رفت و آمد می‌کنند و بر عکس برای رهبران طالبان در فراه امکانات مسکن در ایران فراهم شده‌است.

کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند شک نیست که ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کنند اما لازم است تا این مداخله مستند گردد.

بشیر هاتف کارشناس سیاسی افغان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"دو همسایه افغانستان که عبارت از ایران و پاکستان می‌باشد در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کنند و اخیراً حکومت افغانستان مشترکاً با ملل متحد روی مدارک کار می‌کند که مداخله همسایه‌ها در امور داخلی افغانستان را ثابت می‌سازد و توقع می‌رود که آنرا به شورای امنیت ارائه کند."

به گفته آقای هاتف تا زمانی‌که مداخله ایران و پاکستان در امور داخلی افغانستان قطع نشود امکان ندارد که جامعه جهانی در این مورد با افغان‌ها کمک را انجام داده بتواند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG