لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

وزارت دفاع در مورد پرواز طیاره بی‌پیلوت ناشناس در هرات از ناتو کمک خواست


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که گزارش‌ها از پرواز طیاره ناشناس بی‌پیلوت در ولایت هرات به این وزارت رسیده‌است و سرپرست وزارت دفاع نیز خواهان همکاری ماموریت حمایت قاطع در زمینه بررسی این موضوع شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که تحقیقات در زمینه آغاز شده تا مشخص گردد که این طیاره در فضای هرات از کجا آمده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"وزیر دفاع در مورد هدایت مشخص داده‌است تا معلوم شود که این طیاره به هرات از کجا آمده‌است و زمانی‌که تثبیت گردد که واقعاً از سوی ایران بوده‌است با وزارت خارجه در میان خواهیم گذاشت و اکنون طبق هدایت وزیر دفاع بررسی‌ها در زمینه آغاز شده‌است"

مقامات محلی ولایت هرات گفته اند که یک طیاره بی‌پیلوت ناشناس صبح روز شنبه بیش از دو ساعت در فضای مناطق سرحدی این ولایت با ایران در پرواز بوده‌است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به آنان مشخص نشده‌است که این طیاره در منطقه سرحدی با ایران از سوی کدام کشور به پرواز در آمده‌است، اما یک مقام محلی در ولایت هرات که خواست نام آن افشاء نشود گفت که این طیاره متعلق به حکومت ایران بوده است.

قبل از این نیز شماری از مقامات محلی در برخی ولایات از اکمالات طالبان مسلح توسط طیاره‌های نا معلوم گزارش داده‌اند.

این در حالیست که برخی از مقامات محلی فراه به رادیو آزادی گفته اند، برخی مشاوران سپاه قدس ایران در ولسوالی‌های پشت کوه و گلستان این ولایت به گونه مخفی با طالبان دیدار می‌کنند موضوعِ که بار‌ها از سوی ایران رد شده‌است.

پس از این اظهارات، قونسلگری ایران در فراه، توزیع ویزه به باشنده‌های این ولایت را متوقف نموده و گفته است که باید مقامات فراه از اظهار نظر شان در مورد رابطه ایران با طالبان مسلح از ایران معذرت بخواهند.

از سوی هم برخی از اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که حکومت این‌کشور باید از حاکمیت ملی و سرحدات‌اش حفاظت کند.

شایسته باز ناصری یک عضو این کمیسیون در مورد گفت:

"حکومت ما باید سیستم‌های دفاعی هوایی‌اش را فعال نگهدارد و اگر در آینده طیاره جنگی هر کشوری که در خاک ما می‌آید با آن طبق قوانین نظامی برخورد شود."

آقای ناصری از نهاد‌های امنیتی و دفاعی افغانستان می‌خواهد که سیستم رادار این کشور را فعال نمایند تا بتوانند از حریم فضایی افغانستان به گونۀ درست حفاظت کرده و در مورد هر طیاره ناشناس در فضای این‌کشور معلومات داشته باشند.

این در حالیست که ادارۀ مستقل هوانوردی ملکی افغانستان می‌گوید قرار است تا حدود یک ماه دیگر با فعال شدن سیستم جدید "ایملیت رادار" در افغانستان تمامی فضای کشور تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

به گفته مقام‌های این اداره تا حال سه رادار در کابل، بگرام، کندهار فعال است و تمام فضای کشور را تحت کنترول ندارد.

XS
SM
MD
LG