لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

در نشست مشارکت استراتیژیک افغانستان و هند روی همکاری‌ها بحث می‌شود


قرار است نشست شورای مشارکت استراتژیک افغانستان و هند به روز یکشنبه هفته آینده در دهلی جدید برگزار شود.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در اجلاس شورای مشارکت استراتژیک افغانستان و هند همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این نشست به ریاست وزیران خارجه افغانستان و هند به میزبانی دهلی جدید به روز یکشنبه برگزار می‌شود.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی درین مورد بیشتر معلومات داد.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او گفت:

"نشست‌های شورای مشارکت استراتژیک افغانستان و هند از موافقتنامه مشارکت استراتژیک که در سال ۲۰۱۱ میان دو کشور به امضا رسیده است باید هر سال یک بار برگزار شود که در آن همکاری‌های هر دو کشور در ساحات مختلف مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، پیشرفت همکاری‌ها بررسی می‌شود، چالش‌ها در پروژه‌های که در قالب این همکاری‌ها میان دو کشور باید تطبیق شوند وجود داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد."

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان برای اشتراک درین نشست فردا رهسپار هند می‌شود.

توافقنامه مشارکت استراتیژیک میان کابل و دهلی جدید به هدف افزایش و گسترش همکاری‌ها در بخش‌‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها از سوی حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و من موهن سنگ صدراعظم سابق هند در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۱ میلادی امضا شد.

هند از جمله بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان به حساب می‌آید و به اساس گزارش‌ها طی پانزده سال اخیر بیش از دو ملیارد دالر به این کشور کمک کرده‌است.

اعمار ساختمان جدید شورای ملی افغانستان و ساخت و ساز بند سلما در ولایت هرات از پروژه‌های بزرگی اند که به کمک مالی هند به اجرا گذاشته شده‌اند.

هند پار سال سه هلیکوپتر نیز به قوای هوایی افغانستان مساعدت کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه گذشته میلادی به هنگام اعلان استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا از کمک‌های دهلی نو با کابل ستایش کرد و گفت که کشورش به همکاری‌ها با هند ادامه خواهد داد.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

درین استراتیژی، پاکستان رقیب دیرنۀ هند مکان امن برای شورشیان و تروریستان خوانده شده‌است.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان پیش از سفر به هند به روز چهارشنبه با خواجه آصف همتای پاکستانی‌اش از طریق تیلیفون صحبت کرد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که وزیران خارجه دو کشور توافق کردند که اواخر ماه جاری میلادی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک دیدار کنند.

به اساس اعلامیه وزارت خارجه پاکستان، خواجه آصف درین مکالمه تیلیفونی گفته است که پاکستان به روابط‌اش با افغانستان اهمیت می‌دهد و آماده است که در تمام ساحات به‌شمول مسایل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و امنیتی با افغانستان همکاری کند.

کارشناسان و مقام‌های افغان به سخنان و تعهدات مقام‌های پاکستانی در زمینه همکاری با افغانستان به دیده شک می‌نگرند و می‌گویند که اسلام آباد در گذشته به تعهد و وعده همکاری با کابل پایبند نبوده‌است.

XS
SM
MD
LG