لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

کابل خواهان مبارزۀ هماهنگ و بدون تفکیک با تروریزم شد


حکومت افغانستان انتظار دارد تا تمامی کشور‌های منطقه با تروریزم به طور هماهنگ و بدون تفکیک مبارزه کنند.

این مطلب را دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در عکس‌العمل به اظهارات دیروز وزیران خارجه چین و پاکستان گفت.

وانگ یی و خواجه آصف به روز جمعه در یک نشست مشترک خبری در پکن گفتند که نزاع موجود در افغانستان از راه نظامی نه بلکه از طریق سیاسی حل شده می‌تواند.

اما مینه پال به رادیو آزادی گفت که افغانستان یک کشور مستقل است و در مورد مسایل ملی، منطقوی و بین‌المللی خود تصمیم می‌گیرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

" ما به این باور هستیم که مبارزه مؤثر با تروریزم، افغانستان، منطقه و جهان را به صلح دایمی می‌رساند. انتظار ما از تمامی کشور‌ها این‌است که با تروریزم بدون تفکیک و هماهنگ مبارزه کنند تا منطقه و جهان به صلح دایمی دست یابند."

وانگ یی وزیر خارجه چین گفته است که کشورش در راستای ایجاد فضای اعتماد میان افغانستان و پاکستان تلاش می‌کند زیرا به گفته وی هیچ کشور دیگر مانند چین با پاکستان شناخت ندارد و هر دو کشور دوستان خوب استند.

او همچنان از برگزاری نشست مشترک با همتا‌های افغان و پاکستانی‌اش سخن زده است.

وزیر خارجه چین افزود که این نشست پیش از پایان سال‌جاری میلادی برگزار خواهد شد.

وانگ یی وزیر خارجه چین
وانگ یی وزیر خارجه چین

وی گفت:

"ما در نظر داریم که اولین ملاقات وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان را قبل از ختم سال‌جاری برگزار کنیم. ما سه اولویت را شناسایی کردیم یعنی ارتباط استراتژیک، مذاکرات امنیتی و همکاری عملی. و بر اساس این اولویت‌ها ما برای همکاری سه جانبه تلاش می‌کنبم و از مسایل ساده آغاز کرده می‌خواهیم یک خط مشی همکاری منطقوی را ایجاد نمائیم."

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرد که پکن در راستای تأمین ثبات دایمی در منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

آقای مینه پال می‌گوید:

" چین برای افغانستان یک کشور استراتژیک و مهم است و بالایش بسیار حساب می‌کند. انتظار ما این‌است که چین بتواند یک نقش مثبت را در راستای ثبات دایمی منطقه و افغانستان ایفا کند."

وزیران خارجه چین و پاکستان برای حل بحران ۱۶ ساله افغانستان خواهان مذاکرات با طالبان شدند.

در همین حال رسانه‌های هندی گزارش داده‎اند که الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی به تازگی به کانگرس ایالات متحده گفته است که هند نیز مانند پاکستان در افغانستان منافع مشروع امنیتی دارد.

او گفته است که امریکا می‌خواهد تا هند با افزایش سرمایه گذاری اقتصادی در افغانستان به تأمین ثبات درین کشور کمک کند.

الیس افزوده‌است که هند تعهد کرده که الی سال ۲۰۲۰ میلادی سه میلیارد دالر در افغانستان سرمایه گذاری می‌کند و به گفته او، امریکا ازین سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی افغانستان حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG