لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

ولسی جرگه: افزایش سرمایه گذاری هند در افغانستان سبب کاهش جنگ می‌شود


شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند افزایش سرمایه گذاری هند در افغانستان سبب کاهش جنگ و کمرنگ شدن حضور تروریستان در این کشور خواهد شد.

برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که اگر امریکا و کشورهای منطقه با قاطعیت به تصامیم شان علیه تروریزم عمل کنند پاکستان نمی‌تواند با وجود افزایش سرمایه گذاری از سوی هند، وضعیت در افغانستان را به بن بست بکشاند.

محمد داوود کلکانی یک عضو کمیسیون روابط بین المللی این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت افزایش سرمایه گذاری هند در افغانستان سبب کاهش جنگ و کمرنگ شدن حضور تروریستان درین کشور خواهد شد.

محمد داوود کلکانی
محمد داوود کلکانی

او گفت:

"مداخلات کشورهای همسایه ما به‌خصوص پاکستان، بسیار برجسته است اما اگر کشورهای منطقه یا هند در افغانستان سرمایه گذاری کنند و برای جوانان افغان اشتغال‌زایی شود سرمایه گذاری در افغانستان سبب می‌شود که جنگ و نفوذ تروریستان در این کشور کمتر و ضعیفتر شود."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که به تازه‌گی الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا روی بیشتر شدن نقش اقتصادی هند در افغانستان تاکید کرده‌است.

الیس ولز در کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان آن کشور گفته که کشورش می‌خواهد شاهد سرمایه گذاری‌های سازنده از سوی هند در افغانستان باشد.

این در حالیست که پیش از این حین اعلام استراتژی جدید امریکا رئیس جمهور دونالد ترمپ روی نقش هند در افغانستان تاکید و از آن کشور از بهر مبارزه صادقانه با تروریزم سپاسگزاری کرد.

  • اما پرسش اینجاست که آیا با این همه موانع که گفته می‌شود از سوی پاکستان در برابر افغانستان وجود دارد، افزایش فعالیت‌های هند در این کشور پاکستان را بیشتر نگران نخواهد ساخت؟
  • آیا این مسئله سبب نخواهد شد که پاکستان وضعیت افغانستان را بیشتر به چالش بکشد؟
    طاهر هاشمی یکی از آگاهان روابط بین المللی در این باره چنین پاسخ می‌گوید:

"اگر از سوی امریکا در تطبیق استراتژی جدید اش وجود داشته باشد شاید دفعتاً
پاکستان نتواند به نفع خود و به ضرر افغانستان کاری بکند این همه بسته‌گی دارد که کشورهای بزرگ چه نوع موضع گیری می‌کنند و نسبت به قضیه افغانستان تا چه حد قاطع و جدی هستند."

این در حالیست که پاکستان از گذشته تا کنون از حضور و نقش هند در افغانستان نگران بوده و به فعالیت‌های هند در این کشور به دیده شک می‌نگرد.

اما مقام‌های افغان همواره تاکید کرده‌اند که افغانستان یک کشور مستقل بوده و صاحب یک پالیسی متوازن خارجی است.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG