لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

کابل: هند روی کمک‌های تازه نظامی با افغانستان توافق کرده‌است


هند و افغانستان تعهد کرده‌اند که تا سرکوب کامل تروریزم، در برابر این پدیده مبارزه مشترک کنند.

وزیران خارجه دو کشور به دنبال نشست مشارکت استراتژیک هند و افغانستان، از سایر کشورها خواستند تا به حمایت و پرورش تروریزم پایان دهند.

در اعلامیه مشترک دو کشور، از رویداد های تروریستی و وضعیت فعلی که به گفته دو جانب از افغان‌ها قربانی می‌گیرد، ابراز نگرانی شده‌است.

افغانستان از هند برای کمک با نیروهای دفاعی اش، درخواست کمک کرده‌است.

هند هم توافق کرده که با افغانستان کمک تازه نظامی کند. این را سوشما سواراج وزیر خارجه هند در دیدار با همتای افغانش صلاح الدین ربانی در دهلی نو گفت.

خانم سواراج تأکید کرد که روابط هند با افغانستان، بر اساس اعتماد و باورمندی است.

به گفته وی دو کشور در مورد تروریزم بیرون مرزی و چالش‌های ناشی از پناهگاه‌های امن شورشیان، متحد خواهند ماند.

به دنبال نشست شورای مشارکت استراتژیک افغانستان و هند، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان گفت، دو کشور توافق کرده‌اند تا همکاری‌های استراتژیک را میان هم بیشتر سازند.

به گفته آقای ربانی، هند پذیرفته که با نیروهای دفاعی افغانستان کمک‌های بیشتر را فراهم کند.

در کابل، فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه به رادیو آزادی گفت، هند بحیث یک شریک استراتژیک با افغانستان باقی مانده و کمک هایش در عرصه‌های امنیتی و اقتصادی خیلی‌ها مؤثر بوده‌است.

فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان
فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان

وی افزود:

" هر گونه همکاری و تفاهم‌نامه که میان افغانستان و هند به عنوان دو شریک استراتژیک در منطقه وجود دارد و هند به عنوان یکی از کشور های منطقه که همیشه در کنار مردم و دولت افغانستان بوده، این از اهمیت به سزای برخوردار است و می‌تواند بخشی از گره‌های امنیتی و اقتصادی جامعه افغانستان را بگشاید."

دهلی نو این توافق را پس از آن اعلان کرد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، هنگام اعلان استراتژی افغانستان و منطقه، از هند خواست تا نقش اش را در افغانستان افزایش دهد.

هند در ۱۶ سال گذشته، حدود سه میلیارد دالر با افغانستان کمک کرده‎است.

آن سو پاکستان به همکاری‎های هند با افغانستان با دیدۀ تردید می‌نگرد و در برابر کمک‌های نظامی دهلی نو با کابل، حساسیت نشان می‌دهد.

اما وزیر خارجه افغانستان دیروز "دوشنبه" در دهلی نو گفت که دوستی و نزدیکی افغانستان با هند، به معنای دشمنی با کشور دیگری نیست.

صلاح الدین ربانی همچنان افزود که افغانستان و هند، هر دو قربانی‌های تندروان و تروریزم بوده‌اند.

آقای ربانی از لشکر طیبه و جیش محمد، دو گروه مستقر در پاکستان نام گرفت و هر دو را به عنوان تهدید امنیتی برای صلح و ثبات منطقه دانست.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG