لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

سفر صلاح الدین ربانی به هند روی کدام مسایل متمرکز خواهد بود؟


صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان

انتظار می‌رود افغانستان خواهان افزایش نقش هند عمدتاً در بخش همکاری اقتصادی درین کشور شود.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان، قرار است روز دوشنبه در نشست شورای مشارکت استراتژیک افغانستان و هند در دهلی جدید اشتراک کند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان دیروز به رادیو آزادی گفت که درین مسافرت دو روزه، در مورد همکاری میان کابل و دهلی جدید در بخش‌های گوناگون بحث خواهد شد.

نشریۀ آنلاین "ستیتسمن" هند گزارش داده‌است که قرار است آقای ربانی با همتای هندی‌اش سوشما سوآراج و نیز نریندرا مودی صدراعظم هند فردا در دهلی جدید دیدار کند.

این نخستین مسافرت هیئت ارشد حکومت افغانستان به هند پس از اعلام استراتژی جدید ایالات متحده امریکا در مورد افغانستان جنوب آسیا است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ماه گذشته پاکستان را به دادن پناهگاه های امن به تروریستان متهم ساخت، اتهامی که اسلام آباد آنرا رد کرد.

در عین حال، رئیس جمهور ترمپ خواهان افزایش نقش هند در افغانستان شد.

احمد ارشاد مُنگوری که در هند علوم سیاسی خوانده است در صحبت با رادیو آزادی دیشب گفت که این سفر "پیام خاصِ به پاکستان" می‌فرستد.

وی افزود:

" بدون شک که این سفر یک آله فشار خواهد بود بالای حکومت پاکستان. نشان می‌دهد که ایالات متحده یک شریک استراتژیک دیگر نیز در کنار خود دارد. هر گاه پاکستان به خواسته‌های امریکا لبیک نگوید. ایالات متحده می‌تواند روابط افغانستان و هند را نزدیک‌تر سازد و خودش هم می‌تواند روابط استراتژیک خوبی با هند داشته باشد."

این در حالی است که خواجه آصف وزیر خارجۀ پاکستان و وانگ یی همتای چینی‌اش هفتۀ گذشته در پکن دیدند و از گفت‌وگوهای سه جانبه با افغانستان در اواخر امسال خبر دادند.

هدف این گفت‌وگوها زمینه سازی برای مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان خوانده شد.

کابل و دهلی جدید در سال ۲۰۱۱ موافقتنامه مشارکت استراتژیک را عمدتاً با هدف افزایش و گسترش همکاری‌ در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی امضا کردند.

در ۱۵ سال گذشته، به اساس گزارش‌ها، هند بیش از دو میلیارد دالر در بخش‌های اقتصادی و بازسازی افغانستان هزینه کرده‌است.

XS
SM
MD
LG