لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

وزارت خارجه: هند بر تطبیق ۱۱۶ پروژه در افغانستان تعهد کرده‌است


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که هند به تازه‌گی تعهد کرده‌است که برخی از پروژه های گذشته را تطبیق و برخی از پروژه‌های تازه را از سر می‌گیرد.

صبغت الله احمد معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این تعهد در سفر و دیدار صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان با مقام‌های هندی از سوی آن کشور داده شده‌است.

به گفته آقای احمد، صدراعظم هند و دیگر مقام‌های این‌کشور تعهدات تازه درازمدت سیاسی و اقتصادی‌ شان را با هیئت افغانی ابراز داشته اند.

وی گفت:

"۱۱۶ پروژه قرار است که از سوی هند تطبیق شوند، هر چند بخشی از این پروژه‌ها در حال تطبیق بود، اما هند دوباره تعهد قوی تر کرد که همیشه با افغانستان خواهد بود، مباحث بسیار خوب بود و تبادل نظر صورت گرفت و در عین حال، هند تعهدات تازه و قوی تری با افغانستان داشت."

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان روز یکشنبه در رأس یک هیئت برای اشتراک در نشست "شورای شراکت استراتژیک" به هند سفر کرد.

قرار است هند پروژه‌های را در بخش زراعت و مالداری، تحصیلات عالی، آب رسانی و دیگر بخش‌ها در افغانستان عملی کند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در سفر آقای ربانی به هند همچنان فیصله شده است که برخی از شهرهای افغانستان بنام تمامیت دوستی هند و افغانستان نامگذاری گردد.

هند در بخش نظامی نیز برای افغانستان وعده همکاری داده‌است؛ اما وزارت خارجه در این باره جزئیات نمی‌دهد.

تعهدات هند در بخش نظامی در حالی با افغانستان صورت گرفته‌است که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هنگام اعلام استراتژی تازه آن کشور برای افغانستان، از هند خواست تا در بخش اقتصادی در افغانستان نقش مهمی بازی کند.

با این همه، شماری از کارشناسان اقتصادی به همکاری‌ها و نقش اقتصادی هند در افغانستان خوشبین استند.

تاج محمد تلاش یکی از این کارشناسان می‌گوید حکومت باید با در نظر داشت حساسیت‌های موجود از کمک‌های هند استفاده خوب کند.

وی گفت:

" کمک‌های هند در شرایط کنونی برای افغانستان مؤثر است، اما اگر به سال‌های آینده فکر کنیم، ما انکشاف اقتصادی متوازن نداریم و انکشاف اقتصادی متوازن به چیزی می‌گویند که ما در سطح منطقه به گونه متوازن به پیش برویم."

به گفته تلاش، هر چند پاکستان نقش اقتصادی و عملی سازی پروژه‌های اقتصادی از سوی هند در افغانستان را به دیده شک نگریسته است، اما افغانستان باید با دپلوماسی قوی روابطش را با تمامی کشورها بر بنیاد یک احترام متقابل مستحکم نگهدارد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG