لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

ارگ: باب تازه همکاری‎های تجارتی میان افغانستان و ازبکستان باز شده‎است


ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که ازبکستان برای سرمایه گذاری در بخش نساجی در افغانستان علاقه مندی نشان داده‎است.

ارگ می‎گوید که در ملاقات میان روسای جمهور افغانستان و ازبکستان باب تازه همکاری‎ها میان دو کشور در بخش تجارت و ترانزیت باز شده‎است.

مرتضوی: ازبکستان در بخش صادرات تجار افغان همکاری می‎کند.
مرتضوی: ازبکستان در بخش صادرات تجار افغان همکاری می‎کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفترسخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه دریک نشست خبری در کابل گفت:

"جانب ازبکستان تاکید کردند که تاجران افغانستان و ازبکستان همکاری‎های بیشتر داشته باشند و در بخش صادرات تجار افغان همکاری می‎کند و در مالیات شان هم کاهش به عمل خواهد آمد جانب ازبکستان اعلام آماده‎گی کردن که در بخش نساجی در افغانستان سرمایه گذاری خواهد کرد."

وی همچنان گفت در کنار سرمایه گذاری در بخش نساجی ازبکستان تعهد کرده‎است که سهولت‎های بیشتر را در بخش‎های مختلف به تجار افغان فراهم می‎سازد.

آقای مرتضوی این را نیز گفت که مقامات ازبکستانی در بخش تمدید لین برق آن کشور به افغانستان، فراهم ساختن زمینه تحصیل برای محصلین افغان در آن کشور، کاهش دادن مالیه و تکس در بخش صادرات و واردات افغانستان و ایجاد سهولت‎ها در بخش ترانزیت نیز اطمینان داده‎است.

به اساس گزارش‎ها، رئیس جمهور ازبکستان در ملاقات با رئیس جمهور غنی این را نیز گفته‎است که کشورش آماده‎گی دارد تا برای تجار افغان در شهر ترمز سهولت‎ها را فراهم سازد.

به نقل از شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان این هم گفته شده‎است که ازبکستان مالیه بالای اموال تجار افغان را نیز کاهش می‎دهد.

درین حال شماری از کارشناسان بخش اقتصاد سرمایه گذاری ازبکستان در بخش نساجی در افغانستان را مفید خوانده و می‎گویند که با این کار احتیاجات افغان‎ها از دیگران برطرف شده و آن‎ها در داخل کشور به خود کفایی می‎رسند.

یکی از راه‌های ترانزیتی منتهی به افغانستان
یکی از راه‌های ترانزیتی منتهی به افغانستان

سید قیاس سعیدی یکی ازین کارشناسان درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"اگر درین بخش سرمایه گذاری صورت گیرد این چیزیست که ما از احتیاج کشورهای منطقه خلاص می‎شویم و این یگانه دست آورد حکومت فعلی خواهد بود که به اساس آن اقتصاد کشور به پا ایستاده خواهد شد."

آقای سعیدی از حکومت افغانستان می‎خواهد تا سرمایه‎های خارجی را درین کشور جلب کرده و در بخش تامین امنیت سرمایه گذاران نیز تلاش جدی نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG