لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

پس از حضور ۱۶ ساله امریکا در افغانستان، این کشور چقدر تغییر کرده‌است؟


پس از حضور شانزده سال امریکا و متحدانش در افغانستان، این کشور چهره دیگری به خود گرفته‎است.

حکومت افغانستان می‎گوید که درین مدت دستاوردهای خوبی در همه عرصه‎ها بوجود آمده در حالی‎که شانزده سال قبل هیچ پیشرفت وجود نداشت.

پیشرفت‎های اقتصادی، بازسازی، نظام مردم سالار، حقوق بشر، آزادی بیان و ده‎ها مورد دیگر شامل این دستاورد هاست.

از حادثه یازدهم سپتمبر که در نتیجه آن پای جامعه جهانی به افغانستان کشانده شد دقیقاً شانزده سال می‎گذرد و حالا این کشور سیمای دیگری به خود گرفته است.

عبدالقادر زازی وطندوست منشی ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که درین مدت مردم دموکراسی را تجربه کردند و صاحب یک دولت شدند.

شهر کابل
شهر کابل

وی افزود:

"باید چشم‎های خود پت نکنیم در بخش بازسازی، کمک‎ها و پیشرفت‎های زیادی صورت گرفته‎است، طالبان یک افغانستان ویرانه را به میراث گذاشتند نظام نداشتیم، قوا نداشتیم در حالی‎که در امروز صاحب آن هستیم."

تشکیل ۳۵۲ هزار نفری نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، بازسازی اکثر ساحات و ساختمان‎های تخریب شده، سرکسازی، برگزاری انتخابات، نافذ شدن قانون اساسی، باز شدن مکاتب و بلند رفتن سطح آموزش، رعایت حقوق بشر، آزادی بیان، روی کار شدن نظام مردم سالار و برخی موارد دیگر از دستآوردهای عمده حضور نظامی و ملکی جامعه جهانی در افغانستان خوانده می‎شود.

پیش از حضور امریکا و متحدانش در افغانستان، این کشور همه دار و ندارش را در نتیجه جنگ‎های داخلی از دست داده بود.

شانزده سال پیش، افغانستان یک کشور منزوی بود و خبری از پیشرفت و ترقی در آن وجود نداشت.

اما بتاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی پس از حمله شبکه القاعده در شهر نیویارک و کشاندن پای امریکا به این کشور، افغانستان در مسیر پیشرفت و رفاه قرار گرفت.

امریکا و متحدان اش به سه هدف بزرگ که مبارزه با تروریزم، دولت سازی در افغانستان و بازسازی دوباره این کشور بود، به افغانستان آمدند.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که شانزده سال پیش همه چیز از صفر شروع شد و پیشرفتی خوبی در تمام عرصه‎ها بمیان آمده‎است، اما این‎که دامنه تروریزم برچیده نشده، پاکستان عامل آن بوده‎است.

آزاد: در افغانستان عامل عمده آن پاکستان بوده‎است.
آزاد: در افغانستان عامل عمده آن پاکستان بوده‎است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی چنین گفت:

"خارجی‎ها و حکومت افغانستان نتوانستند در شانزده سال گذشته به شکل کلی تروریزم را از بین ببرند و مشکل جهانی شد اما در افغانستان عامل عمده آن پاکستان بوده‎است."

امریکا و متحدان اش پس از حضور در افغانستان میلیاردها دالر را برای بازسازی این کشور بمصرف رساندند.

با آن که هزینه هنگفت در بازسازی افغانستان مصرف شده اما مسئولان اتاق‎های تجارت و صنایع افغانستان به این باور اند که در بخش زیرساخت‎های افغانستان توجه لازم صورت نگرفته‎است.

عتیق الله نصرت رئیس هیئت عامل این اتاق چنین گفت:

"اصلاً روی پروژه‎های بنیادی سرمایه گذاری صورت نگرفت بیشتر تمرکز روی تجارت و ترانزیت بود بدین لحاظ ما نتوانسیتم افغانستان را از یک کشور وارداتی به تولیدی مبدل کنیم."

با آنکه پس از حضور شانزده ساله امریکا هنوز هم جنگ جریان دارد، این کشور استراتژی جدید اش در قبال افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرده‎است.

درین استراتژی آمده‎است که لانه‎های تروریستان هدف قرار داده خواهد شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی روز شنبه در مراسم تجلیل از هفته شهید متعقد است که با تطبیق این استراتژی وضعیت امنیتی بهتر خواهد شد.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

وی افزود:

"شخصا به این باور هستم که نقاط اساسی و مهم این استراتژی فشار وارد کردن بالای حامیان تروریستان است که نتیجه خوبی در پی خواهد داشت."

با آن‎که شانزده سال حضور امریکا دستاوردهای خوبی را به همراه بوده حالا شهروندان کشور چه انتظارات دارند:

"ولی هستم امریکا به مرام که آمده بود که باید تروریزم را از بین ببرد، پس باید در این زمینه جدی باشند و لانه هایشان را از بین ببرند."

"احمد قاهر هستم در افغانستان رشد اقتصادی خوبی صورت نگرفته‎است، فقر هنوز هم وجود دارد و خواست ما اینست تا امریکا بالای پروژه‎های زیربنایی افغانستان توجه بیشتر بخرچ دهد."

با آنکه گفته می‎شود شبکه القاعده، دیگر مانند گذشته نیرومند نیست اما ظهور گروه‎های جدید مثل داعش در سطح افغانستان و جهان نگرانی‎های تازه را به میان آورده‎است.

در کنار آن نگرانی‎های تازه از حمایت ایران و روسیه از طالبان در افغانستان نیز بوجود آمده‎است که این مسئله به باور کارشناسان چالش جدید در مبارزه با تروریزم را خلق کرده‎است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG