لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

فرهمند: بالای دوستم از سوی دوستان انتخاباتی‌اش سه نوع حمله شده‌است


رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری می‎گوید که بخاطر ترور شخصیت و حذف فزیکی جنرال عبدالرشید دوستم از سوی دوستان انتخاباتی اش، طرح‎های مختلف عملی شده‎اند.

عنایت الله بابر فرهمند می‎گوید که در زمان کمپاین انتخاباتی روابط دوستم و غنی نزدیک و صمیمی بوند.

فرهمند این سخنان را روز پنجشنبه در نشست حقوقدانان که بخاطر تثبیت جایگاه قانونی و حقوقی معاونیت اول در کابل برگزار شده بود، مطرح کرد.

او گفت، وقتی انتخابات به پایان رسید و تیم آنان برنده شد، بدنبال آن ضدیت ریاست جمهوری با معاون اول آغاز شد.

وی گفت، بالای جنرال دوستم از سوی دوستان انتخاباتی اش طرح مختلف بخاطر ترور شخصیت و حذف فزیکی اش عملی شده‎اند.

فرهمند: در سه سال گذشته از سوی دوستان کمپایان انتخاباتی بالای معاون اول ریاست جمهوری سه نوع حمله صورت گرفته‎است.
فرهمند: در سه سال گذشته از سوی دوستان کمپایان انتخاباتی بالای معاون اول ریاست جمهوری سه نوع حمله صورت گرفته‎است.

فرهمند افزود:

"ما احساس کردیم که در سه سال گذشته از سوی دوستان کمپایان انتخاباتی بالای معاون اول ریاست جمهوری سه نوع حمله صورت گرفته‎است، اول حمله بالای جایگاه اجتماعی اقای دوستم، طرح حذف فزیکی و همچنان حمله بخاطر بخاطر ترور شخصیت جنرال دوستم."

جنرال دوستم اکنون در ترکیه بسر می‎برد و چندی پیش با عطا محمد نور والی بلخ، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه یک ائتلافی را شکل دارند که به گفته آنان می‎خواهند تا در حکومت اصلاحات وارد کنند.

وی می‎افزاید که آقای دوستم از اشتراک در نشست‎های بین المللی منع شده، در تشکیل کابینه و گماشتن سفرا، والیان و تصامیم مهم ملی و بین المللی با آقای دوستم مشوره صورت نگرفته‎است.

خواستیم نظر ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم اما آنان از تبصره در این مورد خودداری کردند.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

پیش از این شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور گفته‎است که قانون اساسی صلاحیت‎های معاونین رئیس جمهور را مشخص کرده و رئیس جمهور در هر مسئله با همکاران اش مشوره کرده‎است.

دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری می گوید، رییس جمهور پیشین وقتی به خارج سفر می کرد صلاحیت هایش را به معاونین اش می سپرد اما اقای غنی این کار را نکرده است

عبدالعلی محمدی کارشناس حقوقی که نیز در همین نشست حضور داشت گفت که اینکه در افغانستان به شخص نه بلکه به تیم رای داده می‌شود، مطابق قانون پس از رئیس جمهور معاونین اش از صلاحیت‌ها مستفید می‌شود.

از سوی هم گل احمد مددزی معاون انجمن حقوق دانان افغانستان به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور مطابق قانون صلاحیت دارد تا به معاونین اش در مواردی مشخص صلاحیت دهد.

او افزود:

"در قانون اساسی افغانستان صلاحیت‎های رئیس جمهور ثبت شده، اما از معاونین اش مشخص نیست، به اساس فرمان رئیس جمهور در موارد مشخص به معاون اول و در غیاب وی به معاون دوم صلاحیت داده می‎شود."

احمد ایشچی والی پیشین جوزجان، جنرال دوستم و محافظان اش را متهم به بد رفتاری جنسی کرده‎است، اتهامات که از سوی دفتر دوستم رد شده‎است.

چندی پیش لوی سارنوالی افغانستان گفت که دوسیه آقای دوستم و احمد ایشچی را به ستره محکمه فرستاده‎است.

رئیس دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری می‎گوید که این موضوع حقوقی است اما حکومت آن را به اندازه بزرگ کرد که هم آقای دوستم ترور شخصیت شد و هم حثیبت افغانستان در نزد جهانیان صدمه دید.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG