لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

ارگ به جواب پاکستان: کابل و دهلی نو در مبارزه با تروریزم هدف مشترک دارند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، کابل روابط‌اش با دهلی نو را بر اساس منافع ملی این‌کشور ادامه می‌دهد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر صدراعظم پاکستان در بارۀ چگونگی روابط کابل و دهلی نو می‌گوید، افغانستان یک کشور مستقل است و روابط خود با کشورهای منطقه را بر اساس منافع ملی‌اش گسترش و ادامه می‌دهد.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کسی نباید در باره روابط افغانستان نگران باشد زیرا به گفته وی، روابط کابل با کشورهای دنیا به زیان هیچ کشور نیست.

وی این اظهارات را در واکنش به سخنان صدراعظم پاکستان ابراز می‌دارد که گفته‌است، روابط افغانستان و هند برای آنان قابل تحمل نیست.

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

او گفت:

"افغانستان یک کشور مستقل است و روابط با هر کشور بر اساس منافع ملی شکل می‌گیرد و روابط ما با یک کشور به زیان کشور دیگری نیست، ما با هند در کنار روابط افتصادی در بخش مبارزه با تروریزم یک هدف مشترک داریم چون تروریزم به هر دو کشور تهدید است."

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به تازه‌گی در امریکا گفته‌است که روابط سیاسی و نظامی افغانستان و هند برای کشورش، قابل تحمل نیست.

آقای عباسی روز پنجشنبه در شورای روابط بین المللی در نیویارک هر چند در باره روابط اقتصادی کابل و دهلی نو مخالفت نکرده اما گفته‌است، آنان نمی‌خواهند تا هند نقش سیاسی و نظامی در افغانستان داشته باشد.

در همین حال برخی اعضای مشرانو جرگه افغانستان، اظهارات مقام‌های پاکستانی در باره چگونگی روابط افغانستان و هند را مداخله آشکار آنان در امور افغانستان می‌خوانند.

جمعه الدین گیانوال یک عضو این جرگه روز شنبه به رادیو ازادی گفت، افغانستان نباید زیر تاثیر چنین اظهارات برود و ضرورت است تا روابط با هند گسترش یابد.

او گفت:

"این یک مداخله آشکار پاکستان است در حالی که افغانستان حق دارد با هر کشوری که بخواهد می‌تواند روابط نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی یا روابط در بخش‌های دیگری داشته باشد، یا توافقنامه امضأ کند و یا هم روابط را گسترش دهد."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در استراتژی جدید امریکا برای منطقه آسیای جنوبی و افغانستان، نقش هند مهم خوانده شده‌است.

افغانستان و هند میان هم قرار داد همکاری‌های استراتژیک نیز دارند.

این قرار داد در سال ۲۰۱۱ میلادی به امضأ رسیده و بر اساس آن دو کشور به شمول همکاری‌های نظامی در بخش‌های دیگر هم می‌توانند رابطه تأمین کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG