لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

اشرف غنی: کمک با افغانستان، مجبوریت جامعه جهانی است


رئیس جمهوری افغانستان، کمک و همکاری ایالات متحدۀ امریکا به افغانستان را مجبوریت جامعه جهانی خواند.

محمد اشرف غنی این مطلب را دیروز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار با شورای روابط خارجی در نیویارک بیان کرده گفت، برای ثبات پایدار در افغانستان همکاری پاکستان شرط نخست است.

رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، حضور ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان نه بخاطر افغانستان، بلکه به خاطر نیازمندی و مجبوریت خود این‌کشور است که با ما کمک می‌کند.

وی گفت:

"تهدید تروریزم ما را با هم یکجا ساخته تا روابط گسترده داشته باشیم و ما در دفاع از دموکراسی و آزادی در خط مقدم قرار داریم."

رئیس جمهوری افغانستان اضافه کرد که شهر نیویارک در سال ۲۰۰۱ میلادی شاهد حملات تروریستی بود و در حال حاضر هم تهدید‌های تروریستی رفع نه شده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ادامه صحبت اش از استراتژی امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا ستایش کرده گفت، هدف این استراتژی فراهم آوری زمینه ثبات در افغانستان می‌باشد.

رئیس جمهور غنی گفت، برای تأمین ثبات در افغانستان تفاهم پاکستان و افغانستان لازم است.

وی افزود:

"در گام نخست مذاکرات گسترده بین افغانستان و پاکستان به عنوان دو دولت ضرور است، یعنی روابط دولت در مقابل دولت. پس ما می‌توانیم که بر مشکلات ۴۰ سال گذشته فایق آیم. بدون صلح بین افغانستان و پاکستان، حل سیاسی افغانستان ممکن به نظر نمی‎خورد و دوم این‎که من به طالبان دست دراز می‎کنم و آن‎ها را به گفت‎وگو‌های سیاسی دعوت می‎نمایم."

در همین روز که رئیس جمهوری افغانستان در شورای روابط خارجی در نیویارک صحبت می‎کرد، شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:

شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان
شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان

"پناه گاه‌های امن طالبان در پاکستان نبوده، بلکه این گروه در افغانستان مناطق وسیع را در کنترول دارند و پاکستان نمی‎خواهد که قربانی جنگ دیگران شود."

صدراعظم پاکستان گفت، اسلام آباد آماده‎است که برای جلوگیری از حملات در امتداد خط دیورند با کابل کار کند و به مبارزه خود بر ضد تروریستان در قلمرو کشورش ادامه دهد.

شاهد خاقان عباسی ادعا کرد که هزاران غیر نظامی و نیروهای اردوی این‎کشور در نتیجۀ عملیات تصیفه‎یی از وجود جنگجویان تندرو در مناطق قبایلی قربانی شده‌اند.

افغانستان از پاکستان می‌خواهد که طالبان را در مذاکرات صلح تشویق کند و به میز مذاکره حاضر سازد.

دو سال قبل تلاش‌های افغانستان در زمینۀ صلح با طالبان به ناکاهی انجامید.

در قسمت گفت‌وگو‌های صلح با طالبان، شماری در افغانستان نگرانی دارند که در مذاکرات صلح مبادا دستآورد‌های که در طول ۱۶ سال بدست آمده از بین برود.

اما رئیس جمهور اشرف غنی تأکید می‌کند که بر اساس قانون اساسی افغانستان با طالبان گفت‌وگو می‌کند. او در این ارتباط مذاکرات صلح با گلبدین حکمتیار را مثال داد.

XS
SM
MD
LG