لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

مشرانو جرگه: توزیع اسلحه برای مردم نشان دهندۀ ضعف گارنیزیون است


هئیت اداری مشرانو جرگه افغانستان و برخی از کارشناسان توزیع اسلحه برای شماری از مردم را به هدف تأمین امنیت عزاداران عاشورا نشان دهنده بی‌مسئولیتی و ضعف گارنیزیون کابل می‌خوانند.

توزیع اسلحه برای شماری از باشنده‌گان در روزهای مناسبتی از سوی گارنیزیون کابل، نگرانی هئیت اداری مشرانو جرگه و شماری از کارشناسان را بر انگیخته‌است.

آنان می‌گویند اگر این کار به یک فرهنگ مبدل گردد، می‌تواند برای باشنده‌گان کشور دردسر ساز باشد.

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت توزیع سلاح به شماری از باشنده‌گان برای تأمین امنیت روزهای مناسبتی، خود می‌تواند پیامدهای بدی را به همراه داشته باشد.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

او گفت:

"حکومت باید در این زمینه تجدید نظر کند زیرا مکلف است که تامین امنیت تکیه خانه‌ها را بگیرد، ما ۳۵۷ هزار نیروی امنیتی داریم، آیا در این شمار نیروها ۵۰۰ نیرو برای ما نمی‌رسد که تامین امنیت کنند؟ اگر در شرایط کنونی نتوانند ۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی را برای تامین امنیت تکیه خانه‌ها بگمارند، پس چطور امکان دارد که امنیت کشور را بگیرند، اگر کدام رویداد شد پاسخ آن‌را چه کسی می‌دهد؟"

این تصمیم در حالی گرفته شده‌است که در سال‌های پسین مراسم عاشورا شاهد حملات انتحاری و انفجاری بوده‌است که نگرانی‌های را از بهر تأمین امنیت عزاداران این روز به همراه داشته‌است.

سال گذشته نیز چند مهاجم مسلح به مراسم عزاداری عاشورا در زیارت کارته سخی در غرب کابل حمله کردند که، در آن به گفته وزارت داخله حداقل ۱۴ تن کشته شدند و ۳۶ تن دیگر زخم برداشتند.

اما با این همه، آصف صدیقی توزیع اسلحه از سوی گارنیزیون کابل را به شماری از باشنده‌گان کابل برای تامین امنیت روزهای عاشورا ضعف این گارنیزیون در تامین امنیت روزهای مناسبتی می‌خواند و می‌گوید در روزهای عاشورا باید به‌جای این کار تدابیر جدی و ویژه‌یی گرفته شود.

پیشتر گزارش‌های پخش شده‌است که گارنیزیون کابل برای تامین امنیت روزهای محرم برای عزاداران عاشورا اسلحه توزیع کرده‌است.

با این همه شماری از کارشناسان امنیتی می‌گویند، تامین امنیت چنین روزها مسئولیت نهادهای کشفی و نیروهای امنیتی است.

میرزا محمد یارمند یکی از این کارشناسان می‌گوید، ممکن عزاداران عاشورا سلاح‌های توزیع شده را دوباره به گارنیزیون کابل واگذار کنند.

او گفت:

"قاعدتاً امنیت باید توسط فعالیت‌های کشفی اپراتیفی ایجاد شبکه گرفته شود زیرا تا رسیدن تروریست‌ها به مساجد، تکیه خانه‌ها و دیگر اهدافی را که تعین می‌کنند، ناممکن شود، از این ناحیه گارنیزیون باید مطمین گردد که شهروندان در حفاظت از اسلحه، در شناخت دشمن و این‌که کسی به گمان تروریست هدف قرار نگیرد، و این‌که چگونه افراد بی‌گناه تشخیض داده شود که این یک پروسه بسیار دقیق می‌خواهد."

یارمند می‌گوید، به‌جای این کار گارنیزیون کابل باید شبکه‌های کشفی ایجاد می‌کرد و تلاشی‌ها را در کمربندهای شهر بیشتر می‌ساخت.

به گفته وی ۵۰۰ نیروی پولیس رقم درشتی نیست که گارنیزیون کابل برای تامین امنیت روزهای عاشورا گماشته نتواند.

پیش از این شماری از مردم در پایتخت و ولایات در روزهای یاد و بود از کشته شدن شماری از چهره‌های جهادی و دیگر روزهای مناسبتی، از بی‌نظمی و حضور افراد مسلحه غیر مسئول و فیرهای هوایی ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این همه، جنرال افضل امان سرپرست گارنیزیون کابل می‌گوید، با این‌کار هیچ‌گونه بی‌نظمی در شهر به‌میان نمی‌آید و جوانان داواطلب که خواسته‌اند امنیت تکیه خانه‌ها را بگیرند، آموزش داده شده‌اند.

افضل امان
افضل امان

او گفت:

"در داخل شهر این‌ها در هیچ جای رفت و آمد ندارند فقط منحیث مسئولین که با مردم شناخت دارند، در اطراف مساجد و تکایا که خانه‌هایشان است و مردمان محل استند صرف همکاری دارند با پولیس و نگرانی از این‌که بی‌نظمی و ندادن دوباره اسلحه از سوی آنان وجود ندارد، تحت نظر ما شمار آنان از سوی پولیس آموزش داده شده‌اند و بایمتریک شده‌اند و شمار از آنان طبعاً با کارگیری از اسلحه آشنایی دارند."

گارنیزیون کابل می‌گوید بیشتر از ۴۰۰ میل سلاح را در اختیار افرادی که در روزهای محرم امنیت عزاداران، مساجد و تکیه خانه‌ها را تامین می‌کنند قرار داده‌است.

با آن‌که کارشناسان امنیتی این کار گارنیزیون را خلاف راهکار نظامی می‌خوانند اما افضل امان می‌گوید نیروهای امنیتی نیز در تامین امنیت عزاداران عاشورا سهم خواهند داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG