لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

سرمایه گذاری امریکا در بخش استخراج معادن و فواید آن برای افغانستان!


وزارت معادن و پترولیم افغانستان سرمایه گذاری امریکا در بخش استخراج معادن در این‌کشور را یک اقدام خوب می‌داند و می‌گوید که با این سرمایه گذاری عواید افغانستان بیشتر خواهد شد.

قدیر مطفی سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، استخراج معادن بهترین گزینه برای تقویت و خودکفایی اقتصادی افغانستان است.

وی با اشاره به آمادگی امریکا برای سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن در این کشور گفت که سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته جهان مانند امریکا در افغانستان خبر خوش است:

قدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان
قدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم افغانستان

وی افزود:

"ما به دو علت از سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در افغانستان حمایت می‌کنیم، نخست این‌که ما باید به هدف استفاده از وسایل پیشرفته با کشوهای مختلف همکاری داشته باشیم، دوم این‌که هر زمانی‌که سرمایه مستقیم خارجی به کشور آورده می‌شود سرچشمه‌های مالی نیز به این کشور می‌آید."

در مورد سرمایه گذاری کمپنی‌های امریکایی در بخش استخراج معادن در افغانستان رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در امریکا سخن زده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از تعهد رئیس جمهوری امریکا برای سرمایه گذاری در این‌کشور ابراز خرسندی کرده و گفته است که تقویت و ثبات اقتصادی این‌کشور وابسته به استخراج معادن‌اش است.

قصر سفید پس ملاقات آقای غنی و دونالد ترمپ با نشر اعلامیۀ گفت که با سرمایه گذاری امریکا در افغانستان از یک سو بخشی از مصارف ایالات متحده در این کشور بدست خواهد آمد و از طرف دیگر افغان‌ها نیز متکی به خود خواهند شد.

بر اساس معلومات برخی از ادارات جهانی زمین شناسی، ارزش منابع زیر زمینی افغانستان به بیش از سه تریلیون یا سه هزار میلیارد دالر می‌رسد.

ناامنی‌ها، نبود ظرفیت‌های لازم و استخراج غیر قانونی برخی از معادن از سوی افراد خودسر از مشکلات جدی در بخش معادن در افغانستان به حساب می‌رود.

محمد شبیر بشیری از کارشناسان اقتصادی افغان نیز سرمایه گذاری خارجی در بخش استخراج معادن این‌کشور را مهم می‌داند و آنرا برای آینده این‌کشور به فال نیک می‌گیرد:

وی گفت:

" سرمایه گذاری بالای سکتور معادن در افغانستان بخصوص سرمایه گذاری از سوی ایالات متحده به فکر من یک نوع روزنه امید برای فردای این‌کشور است. همچنان برای شکل‌گیری زیربناهای اقتصادی افغانستان و کاهش وابستگی اقتصادی این‌کشور با جهان نیز با اهمیت است."

آقای بشیری می‌گوید افغانستان به حیث یک کشور مستقل می‌تواند با هر کشور روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشد و از حقوق و امتیازات‌اش بگونۀ درست استفاد کند.

اما وی تأکید می‌کند که برخی از کشورهای منطقه ممکن به سرمایه گذاری امریکا در افغانستان به دیده شک بنگرند و حکومت این‌کشور باید سعی کند تا به کشورهای که سرمایه گذاری امریکا در افغانستان را به نفع‌شان نمی‌دانند قناعت بدهد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG