لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

اختلاف‌ها میان اعضای کمیسیون انتخایات و عکس العمل‌های مشرانو جرگه


مشرانو جرگه افغانستان از موجودیت اختلاف‌های سیاسی میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات ابراز نگرانی می‌کند.

اعضای این جرگه که روز سه شنبه اعضای کمیسیون انتخابات را در نشست عمومی استجوابیه فرا خوانده بودند می‌گویند، دوام این اختلاف‌ها می‌تواند انتخابات آینده را با مشکل روبه‌رو کند.

گزارش‌ها در باره موجودیت اختلاف‌های سیاسی میان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات با واکنش مشرانو جرگه افغانستان روبه‌رو شده‌است.

این جرگه روز سه شنبه به‌خاطر وضاحت موضوع اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را در نشست عمومی فرا خواند.

اعضای این جرگه می‌گویند، اگر این وضعیت دوام کند ممکن شفافیت در انتخابات آینده زیر سوال برود.

نثار حارث
نثار حارث

نثار حارس یکی از سناتوران افغان در این باره گفت:

"جدال‌ها، ضد و بندها، حتا توهین و تحقیر کردن‌ها و گوشه کردن شماری از کمشنران از ساحات کاری شان از نگرانی‌های ما است، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات این صلاحیت را ندارد که کمیشنر را از جایش بیرون کند و بگوید که اجازه نداری که در جلسات کمیسیون بنشینی، همچنان ضد و بندها در مورد مسایل الکترونیکی کمیسیون انتخابات‌ما را آهسته آهسته نا امید می‌سازد."

در نشست عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه شماری دیگری از سناتوران نیز از به وجود آمدن اختلاف‌های سیاسی میان اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کردند.

این در حالی است که پیش از این برخی اعضای ولسی جرگه هم گفته اند، برخی کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس برخی فشارها استعفأ کرده‌اند و ریاست جمهوری بالای لست جدید کار می‌کند.

معاذالله دولتی و ملیحه حسن دو عضو کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این به رسانه‌ها گفته‌اند، بسیاری فیصله‌ها در این کمیسیون به گونه پنهانی صورت می‌گیرد.

برخی اعضای کمیسیون همچنان گفته‌اند، به گونه قصدی آنان به حاشیه رانده شده‌اند و در تصامیم به آنان سهم داده نمی‌شود.

شماری از کمینشران روز سه شنبه به همین منظور به نشست عمومی مشرانو جرگه فرا خوانده شده بودند تا در این باره معلومات دهند.

اما بنابر دلایل نامعلوم کمیشنران کمیسیون به این نشست حاضر نشدند اما امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات به نشست مشرانو جرگه حاضر شد و ادعاها در باره اختلاف‌های سیاسی میان کمشنران را بی‌اساس خواند.

امام وریماچ
امام وریماچ

او گفت:

"هر کسی‌که ادعا می‌کند که گویا اسنادی گرفته شده در باره استعفا، اگر اسناد باشد بهتر است، در غیر آن این ادعاها از جمله کمپاین‌های ساختگی است، بهتر است که اگر اسناد موجود است برای شما بیارند بعد با ما و جامعه مدنی شریک کنند."

شبکه نهادهای جامعه مدنی برای انتخابات یا "اکسین" هم پیش از این گفته است که برخی مشکلات در کمیسیون انتخابات موجود است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG