لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

طرح شورای امنیت ملی افغانستان جهت تأمین امنیت مساجد و تکایا!


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، کمیسیون امنیت مساجد و تکایا در کنار قوای امنیتی، ۵۰۰ تن مجهر با سلاح و مهمات را در روز‌های محرم برای تامین امنیت ۱۰۰ مسجد و تکیه خانه مؤظف ساخته‌است.

بر اساس طرح شورای امنیت ملی افغانستان جهت تأمین امنیت مساجد و تکیه خانه‌ها در روز عاشورا، تعدادی از پیروان مذهب شیعه در کنار نیرو‌های پولیس برای جلوگیری از حملات تروریستی، مؤظف شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری می‌گوید، کمیسیون امنیت مساجد و تکایا امسال برای تأمین امنیت و دفع حملات گروه‌های دهشت افگن طالبان و داعش، تعدادی از افراد ملکی را مسلح ساخته‌است.

محمد هدایت می‌گوید، کمیسیون برای تطبیق طرح امنیت مساجد و تکایا اکنون فعال گردیده‌است.

کابل سال ۲۰۱۴
کابل سال ۲۰۱۴

او افزود:

"صد مسجد و تکیه خانه که در واقع در تهدیدات بلند امنیتی در شهر کابل قرار داشتند، برای هر مرکز در نظر گرفته شد که پنج نفر مسلح شوند و امنیت مسجد و یا تکیه خانه را به عهده بگیرند. پیش از عاشورا حدود ۵۰۰ نفر به وزارت امور داخله معرفی شدند، این‌ها در واقع به طور رسمی به صفوف پولیس پیوستند."

به گفتۀ مشاور مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری، تفاوت این افراد با نیرو‌های پولیس این است که این افراد را شورای مرکز اسلامی طی یک تفاهمنامه تعیین و از سوی وزارت امور داخله مؤظف می‌شوند.

آقای هدایت افزود، این پنج صد نفر پیش از ماه محرم آموزش نظامی کوتاه را فرا گرفتند.

محرم یکی از ماه‌های مذهبی به شمار می‌رود که در روز دهم این ماه امام حسین نواسه حضرت محمد پیغمبر اسلام با ۷۲ تن یارانش در کربلا کشته شد و میلیون‌ها تن پیروان شیعه هر سال از این روز طی مراسمی یاد می‌کنند.

ده محرم امسال مصادف است به روز یکشنبه.

پیروان مذهب شیعه در روز‌های محرم به‌خصوص روزی دهم محرم به ختم، خیرات، روضه خوانی و سینه‌زنی در تکایا از روز شهادت امام حسین یادبود می‌کنند.

  • اما چرا پیروان مذهب شیعه در افغانستان مورد حملات از سوی شورشیان مسلح قرار می‌گیرند؟
  • طالبان که پیرو مذهب حنفی اند در جریان حاکمیت آن‌ها در سال‌های بین ۱۹۹۶-۲۰۰۱ میلادی به خاطر عمل کرد‌شان بر ضد شیعه‌ها به تخطی از حقوق بشر متهم اند و گروه موسوم به تندرو دولت اسلامی یا داعش پس از ظهورش در افغانستان در سال‌های اخیر حملات پی‌هم را علیه شیعیان انجام داده‌است.

اما محمد هدایت مشاور مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی در پاسخ به این سوال چنین نظر داد.

کابل سال ۲۰۱۳
کابل سال ۲۰۱۳

او می‌گوید:

"تحلیل‌ما این است که آن‌ها فرقه گرایی‌ها را که در سوریه، عراق، پاکستان، هند و یا سایر کشور‌های بوده، به افغانستان بکشانند تا این‌که، اهداف سیاسی‌شان را پیش ببرند. ولی خوشبختانه این ظرفیت در بین مردم عام افغانستان و مردم عام پیروان هر دو مذهب وجود ندارد. آن‌ها در نهایت ناکام خواهند بود و در طی سال‌ها زیاد هم ناکام بوده‌اند. هدف آن‌ها در واقع ضربه زدن به دولت افغانستان است."

مشاور مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری افغانستان گفت، طرح امنیت مساجد و تکایا که توسط شورای امنیت تصویب شده تنها امنیت مراکز مذهبی شیعیان را تحت حمایت قرار نمی‌دهند، بلکه به گفتۀ وی این طرح مراکز اسلامی اهل سنت از جمله مساجد که در آن نماز جماعت و نماز جمعه برگزار می‌شود، نیز تحت پوشش امنیتی قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG