لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

دهلی نو روی تقاضای کابل برای ایجاد زون‌های آزاد اقتصادی در هند غور می‌کند


دهلی جدید روی طرح کابل غور می‌کند که در آن برای تولیدات و صنایع ملی افغانستان ایجاد زون‌های آزاد اقتصادی در هند، تقاضا گردیده‌است.

سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید، صدراعظم هند در دیدار با رئیس اجرائیه در دهلی جدید، بررسی طرح ایجاد زون‌های خاص اقتصادی برای عرضه تولیدات داخلی افغانستان را به ادارات مربوطه این‌کشور دستور داد.

مجیب الرحمن رحیمی گفت، پذیرفتن امتیازات خاص برای تاجران افغان این امکانات را فراهم می‌کند که تولیدات و صنایع داخلی کشور به مصرف اندک به دیگر کشورها صادر شوند.

آقای رحیمی که رئیس اجرائیه افغانستان را در این سفرش به هند همراهی می‌کند به رادیو آزادی گفت:

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

"رئیس اجرائیه در صحبتی که با نخست وزیر هند داشت، مسئله زون‌های اقتصادی آزاد را مطرح کرد و از آقای نریندرا مودی خواست که مشوق‌های ویژه را برای تاجران افغان فراهم کند تا تولیدات داخلی افغانستان را به هند و از طریق هند به فروش برسانند تا این به مصرف کم و همچنان با باز شدن بازار‌های نو برای تولیدات افغانستان، این صنایع و تولیدات در هند و بیرون از هند ارائه شود."

سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان در ادامه صحبت خود گفت، نریندرا مودی صدراعظم هند به ادارات مربوطه خود گفت که در باره این مسایل غور کنند و مشکلات تاجران افغان را بطور جدی حل نمایند.

مجیب الرحمن رحیمی افزود، صدراعظم مودی همچنان تأکید کرد که هند در مورد آغاز فعالیت بندر چابهار به سرعت کار می‌کند.

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در سفر دو روزه به هند، دیروز پس از ورود به دهلی جدید در نشستی به اشتراک تاجران و سرمایه گذاران افغان، هندی و امریکایی که به هدف انکشاف سرمایه گذاری و تجارت برگزار شده بود، سخنرانی نمود.

عبدالله عبدالله پس از آن در دیدارش با سوشما سوآراج وزیر امور خارجه هند، روی تقویت روابط دو کشور گفت‌وگو کرد.

در این دیدار هر دو جانب یک موافقتنامه را امضا کردند که بر اساس آن هند به نیرو‌های پولیس این‌کشور آموزش می‌دهد و در تداوی و معالجه سربازان زخمی افغان، همکاری می‌کند.

پیش ار این هم هند در رابطه به تداوی نظامیان افغان کمک می‌کرد.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت، این تعهد برای افغانستان خیلی مهم است و هند این تقاضای افغانستان را با پیشانی باز پذیرفت.

XS
SM
MD
LG