لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

آجندای سفر عبدالله عبدالله به هندوستان چیست؟


رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان امروز چهارشنبه برای گفت‌وگو با مقامات هند به دهلی جدید می‌رود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیۀ حکومت افغانستان می‌گوید، مسافرت عبدالله عبدالله به هند خیلی مهم است و هر دو جانب، روی مسایلی صحبت خواهند کرد که به افغانستان ارتباط دارد.

آقای فیصل شام گذشته روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان با نریندرا مودی صدراعظم و سوشما سوآراج وزیر خارجۀ هند ملاقات خواهد کرد.

نریندرا مودی
نریندرا مودی

جاوید فیصل با اشاره به سفر آقای عبدالله به هند گفت:

"با مقامات هند بالای همه مسایل مهم و اساسی در مورد افغانستان بحث خواهد کرد. علاوه بر آن نمایشگاه صنعتی و تجارتی هند - افغانستان را افتتاح می‌کند که به همکاری مالی و تخنیکی "یو. اس. آی. دی" تنظیم شده‌است."

ریاست اجرائیه می‌گوید، در این سفر شماری از اعضای کابینه و حدود دوصد تاجر و سرمایه گذار افغان آقای عبدالله را همراهی می‌کنند و آن‌ها با تجار و سرمایه گذاران هند نشست‌های خواهند داشت.

در استراتژی جدید ایالات متحدۀ امریکا در مورد افغانستان نیز از هند خواسته شده‌است تا نقش خود را در افغانستان افزایش دهد.

ریاست اجرائیه می‌گوید، استراتژی جدید امریکا، هم برای افغانستان و هم برای هند فرصت‌های تازه را فراهم کرده‌است و عبدالله عبدالله در مورد استفادۀ بهتر از این فرصت‌ها، با مقامات هند صحبت خواهد کرد.

این در حالیست که نرمالا سیتارام وزیر جدید دفاع هند روز سه شنبه بعد از ملاقات با جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، احتمال اعزام عساکر هندی را به افغانستان رد نموده تأکید کرد که دهلی جدید به همکاری هایش در عرصه بازسازی افغانستان ادامه خواهد داد.

جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا کمک‌های مالی هند را به افغانستان مؤثر خوانده، از همکاری‌های آن‌کشور در عرصۀ دموکراسی ثبات و امنیت در افغانستان ستایش کرده‌است.

به گفتۀ مقامات افغان، تا اکنون هند در عرصۀ بازسازی و انکشاف اقتصادی افغانستان حدود بیش از دو میلیارد دالر مساعدت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG