لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

ارگ: غنی و لوی درستیز پاکستان روی موضوعات مهم گفت‌وگو کردند


ریاست جمهوری می‌گوید رئیس جمهور غنی در دیدار با لوی درستیز پاکستان در کابل در پیوند به چگونگی مبارزه مشترک با تروریزم تأکید کرده‌است.

ریاست جمهوری می‌گوید در دیدار رئیس جمهورغنی و لوی درستیز پاکستان که به کابل آمده‌است، روی موضوعات مهم بحث و گفت‌وگو شده‌است.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی هر چند جزئیات بیشتر نداد اما تاکید می‌ورزد که هر دو جانب به شمول چگونگی روابط دو جانبه روی موضوعات مهم دیگر نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

نجیب الله آزاد
نجیب الله آزاد

او می‌گوید:

"رئیس جمهور افغانستان با لوی درستیز پاکستان در ارگ دیدار کرد و در این دیدار هردو جانب روی مبارزه با تروریزم، امنیت در منطقه و تجارت و ترانزیت بحث و گفت‌وگو کردند."

قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان روز یکشنبه در رأس یک هیئت وارد کابل شد.

لوی درستیز پاکستان پیشتر اعلام کرده بود که هدف سفرش به افغانستان و دیدار با مقام‌های افغان گفت‌وگو روی چگونگی مبارزه با تروریزم، روند صلح افغانستان و روابط دوجانبه میان دوکشور است.

در اعلامیه نشر شده از سوی رئیس جمهور در پیوند به این سفر قمر جاوید باجوه آمده‌است که، رئیس جمهور غنی این سفر لوی درستیز پاکستان به افغانستان را فصل تازه‌یی از همکاری‌ها میان دوکشور دانسته و آن‌را مهم خوانده‌است.

این نخستین سفر لوی درستیز پاکستان به کابل است که پس از اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، صورت می‌گیرد.

پیش از این جمیز متیس وزیر دفاع امریکا و ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در سفرشان به افغانستان در نشست مشترکی با رئیس جمهور غنی استراتژی امریکا را برای افغانستان و آسیای جنوبی را برای پاکستان یک فرصت خوب عنوان کرده‌اند.

از سوی دیگر رئیس جمهور غنی در آن نشست مشترک که هفته گذشته در کابل صورت گرفت، بار دیگر تأکید کرد که صلح را در دو محور می‌خواهد نخست با پاکستان و پس از آن صلح بین الافغانی با طالبان.

مقامات افغان، ناتو و امریکا
مقامات افغان، ناتو و امریکا

در کنار این در اعلامیه نشر شده ریاست جمهوری آمده‌است که لوی درستیز پاکستان در دیدار روز یکشنبه با رئیس جمهور غنی بر مبارزه مشترک با تروریزم و حمایت از صلح که به رهبری افغان‌ها صورت گیرد تعهد سپرده‌است.

ریاست جمهوری می‌گوید این هئیت پاکستانی همچنان وعده داد که برای عملی سازی برنامه‌های عملی و تطبیقی در بخش‌های گوناگون تیم‌های کاری را مؤظف می‌کنند.

با این همه عبدالطیف ژوندی رئیس کمیسیون روابط بین الملل مشرانو جرگه به رادیو آزادی می‌گوید، اگر پاکستان صادقانه خواهان روابط با افغانستان است باید به وعده هایش این‌بار عمل کند.

او می‌گوید:

"این سفر هنگامی دستاورد خواهد داشت که پاکستان به وعده هایش عمل کند و با افغانستان صادقانه برخورد کند، تمامی مشکلات با جنگ حل نمی‌گردد، ما نیز می‌خواهیم که با پاکستان روابط خوب داشته باشیم اما آن کشور باید در راستای که وعده داده‌است عمل کند نه تنها این‌که خودش را از زیر فشارها نجات بخشد."

​​آقای ژوندی تأکید می‌ورزد که وعده‌های بی‌عمل پاکستان در این همه سال‌ها مردم افغانستان را نسبت به عمل‌کرد آن کشور بی‌باور ساخته‌است و باور دارد که، مقام‌های آن‌کشور با انجام چنین سفرها می‌کوشند خودشان را از زیر فشارهای جامعه جهانی نجات بخشند.

از سوی دیگر، ودیر صافی آگاه روابط بین الملل می‌گوید پاکستان باید از چنین فرصت به‌میان آمده بهره ببرد در غیر آن امریکا باید اقدام جدی تری را در برابر این کشور روی دست گیرد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG