لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

اشرف غنی: اولین بار در تاریخ افغانستان مقامات بلند رتبه مفسد محاکمه شدند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‎گوید برای نخستین بار در تاریخ افغانستان مقام‎های بلند رتبه آلوده به فساد که از اعتماد مردم سو استفاده می‎کردند محاکمه شده‎اند.

آقای غنی روز پنجشنبه در دومین روز نشست هیئت عالی رتبه یا "سام" در کابل گفت حکومت بخش اعظم تعهداتی را که در نشست‎های لندن و بروکسل به جامعه جهانی سپرده بود، عملی کرده اما افزود که هنوز به کارهای بیشتری نیاز است.

وی افزود:

"به همکاری شما مرکز عدلی و قضایی ساختیم این مرکز تا کنون نه تنها بیش از سه صد دوسیه فساد اداری را بررسی کرده بلکه در درازای تاریخ این اولین بار است که مقام‎های بلند رتبه آلوده به فساد را که از باور مردم سو استفاده کرده بودند محاکمه و به زندان فرستاده‎است."

آقای غنی گفت حکومت نتوانسته فقر را از بین ببرد و به وضعیت کودکان و زنان بهبود بیاورد اما این مسئولیت اش را ادا خواهد کرد.

همچنان رئیس جمهور اشرف غنی در نشست سام یکبار دیگر خواهان صلح از پاکستان شد.

وی گفت در قرن بیست و یک به هیج دولت مسئول و قانونی شایسته نیست که در خاکش برای تروریستان پناهگاه داشته باشد.

در مجموع رئیس جمهور افغانستان به نماینده‎های حدود چهل کشور اطمینان داد که حکومت در بخش تامین صلح، امنیت، مبارزه با فساد و ایجاد اصلاحات مسئولیت هایش را ادا می‎کند.

این سومین نشست سام یا مقام‎های عالی رتبه‎است که در کابل برگزار می‎شود، حکومت افغانستان تاکید کرده که در این نشست در کنار حسابدهی به جامعه جهانی طرح‎های آینده‎اش را نیز با آنان شریک خواهد ساخت.

ارگ
ارگ

از سوی هم تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‎گوید که ایجاد تغییرات اساسی پیچیده‎است اما با آن‎هم تلاش‎های حکومت وحدت ملی درین راستا را می‎ستاید.

وی افزود:

"به نماینده‎گی از سازمان ملل متحد از تغییراتی که از سوی رئیس جمهور و تیمش به میان آمده استقبال می‎کنم ما درین بخش به همکاری‎های خود ادامه می‎دهیم، تلاش‎های که برضد مبارزه با فساد صورت گرفته و درین اواخر سرعت یافته مرا امیدوار ساخته‎است."

درین میان جان باس سفیر جدید امریکا برای افغانستان می‎گوید حکومت وحدت ملی مسئولیت دارد تا تعهدات انجام شده با جامعه جهانی را عملی سازد.

وی گفت پس از اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان این دیگر واضح شده که ایالات متحده امریکا برای تامین ثبات، مبارزه با فساد، حکومتداری خوب، حاکمیت قانون، تامین حقوق بشر و سایر بخش‎ها به همکاری‎های درازمدت اش با افغانستان ادامه می‎دهد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG