لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

برای ۳۰۸ خانواده بیجا شده در جوزجان کمک‌های زمستانی توزیع شد


آرشیف
آرشیف

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین به روز یکشنبه برای ۳۰۸ خانواده بیجا شده داخلی از جنگ که به شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان پناه آورده‌اند، مواد کمکی توزیع کرد.

این کمک‌ها که شامل ۱۰ قلم از اقلام مورد نیاز زمستانی است به خانواده‌های که از ولایات سرپل، فاریاب و ولسوالی‌های نا آرام ولایت جوزجان هستند، توزیع گردید.

فهیم همدرد سخنگوی این کمیشنری در شمال به رادیو آزادی گفت که این خانواده ها از قبل شناسایی شده و امروز کمک‌ها به آنان توزیع شد.

وی گفت:

"به همکاری ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان ولایت جوزجان امروز ما برای ۳۰۸ خانواده بیجا شده داخلی از مناطق مختلف ولایات سرپل، فاریاب و خود جوزجان کمک‌های زمستانی غیرغذایی توزیع نمودیم که توزیع این کمک‌ها تا دو روز دیگر نیز ادامه دارد."

بر اساس گزارش‌های تازۀ که مسئولان ریاست امور مهاجرین جوزجان به رادیو آزادی ارائه نموده‌اند از آغاز سال ۱۳۹۶ تا به حال نزدیک به ۵ هزار خانواده از ولسوالی های دولت آباد، خواجه سبزپوش ولایت فاریاب، ولسوالی‌های صیاد و کوهستانات سرپل و هم چنان از ولسوالی‌های قوش تپه، درزاب و ولسوالی‌های پنجگانه آقچه بیجا شده و در شهر شبرغان جابجا شده‌اند.

به گفته مسئولان از جمله این پنج هزار بیجا شده حدود دو هزار خانواده تا به حال از کمک‌های مؤسسات خارجی مستفید شده و سروی بیجا شده‌های ولسوالی‌های خانقاه و آقچه که تازه بیجا شده‌اند ادامه دارد.

در همین حال ۴۰۰ خانواده بیجا شده که دو سال قبل به دلیل سقوط ولسوالی کوهستانات سرپل مجبور به ترک خانه‌های شان شده بودند از نرسیدن کمک شکایت دارند.

مول الدین یک تن از باشندگان ولسوالی کوهستانات که فعلاً در شهر سرپل زندگی می‌کند به نمایندگی از دیگر بیجا شده‌ها می‌گوید که آن‌ها به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

این نماینده بیجا شده‌های کوهستانات سرپل از دولت می‌خواهد تا با تأمین امنیت، زمینه بازگشت آنان را به محل اصلی زندگی شان فراهم کند و آنان را از این وضعیت نجات دهد.

وی گفت:

"زندگی ما مردم بسیار وخیم، خراب و دشوار است. همین بدبختی که ما مردم داریم صبر و تحمل کرده ایستاد هستیم و نمی‎دانیم چه وقت ولسوالی ما امنیت می‌شود که ما دوباره برگردیم."

هر چند کمک‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین همه ساله برای بیجا شده‌های داخلی توزیع می‎گردد، اما شماری از این بیجا شده‌ها این کمک‌ها را نا چیز می‌دانند.

این بیجا شده‌ها می‌گویند به دلیل فقر و تنگدستی شب و روز دشوار را سپری می‌کنند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG