لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

بی‌جا شده‌های داخلی از عدم توجه حکومت به وضعیت‌شان شکایت دارند


با بارش برف و سرد شدن هوا یکبار دیگر فریاد بی‌جا شده‌گان داخلی در کابل بلند شد و از بی‌توجهی حکومت و نهاد‌ها خیریه نسبت به وضعیت‌‌شان شکایت دارند.

کمپ نساجی بگرامی یکی از کمپ‌های است که شماری از باشنده‌گان ولایات نا امن در زیر خیمه‌های کهنه و پاره در شرایط دشواری در آن زندگی می‌کنند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی انتقاد کردند که با سرد شدن هوا مشکلات‌شان افزایش یافته و به کمبود مواد غذایی و مواد سوخت روبه‌رو هستند.

دو تن از این بی‌جا شده‌گان در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"همین برف باری‌ها که شروع شده هیچ‌کس طرف ما مردم نیامده ما به بسیار مشکلات روبه‌رو هستیم اما داد و سر و صدای ما را کسی نمی‌شنود."

"مشکلات ما چوب سوخت است، فقر، گرسنگی یک شوهرم کار می‌کند، از سوی دولت و پول داران باید کمک شود خنک می‌خوریم، اولاد‌های ما مریض می‌شوند و ما پول این را نداریم که پیش داکتر برویم."

این تنها کمپ بی‌جا شده‌گان داخلی در منطقه نساجی بگرامی کابل نیست بلکه در چهارراهی قمبر، پل شینه در ولسوالی بگرامی و برخی نقاط دیگر کابل نیز کسانیکه از مناطق ناامن بی‌جا شده‌اند در وضعیت دشواری به سر می‌برند.

ملک الله داد نماینده بی‌جا شده‌گان مردم هلمند در کمپ پل شینه واقع ولسوالی بگرامی نیز از عدم توجه حکومت شکایت دارد و می‌گوید مشکلات آنان در نظر گرفته نمی‌شود.

وی علت آمدن‌شان به کابل را افزایش ناامنی در مناطق اصلی‌شان می‌خواند:

"ما چندین کشته دادیم، طالب جدا و داعش جدا ما را می‌کشت برای رهایی از همین عذاب به کابل آمدیم."

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار بی‌جا شده داخلی در این‌کشور وجود دارند.

عوامل بی‌جا شدن این افراد فقر، بی‌کاری، حوادث طبیعی و ناامنی و ادامه جنگ خوانده شده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید که مطابق به هدایت رئیس جمهور به کمیته عودت کننده‌گان و بی‌جا شده‌گان این وزارت برنامه‌های را آماده کرده‌است.

بلخی: برنامه های برای کمک با بیجا شده‌ها آماده شده‌است.
بلخی: برنامه های برای کمک با بیجا شده‌ها آماده شده‌است.

وی گفت:

"جلاالتماب رئیس صاحب جمهور هدایت‌شان این بود به آن کمیته که نه‌تنها برای عودت کننده‌ها و بی‌جا شده‌گان بلکه برای مجموع افراد آسیب‌پذیر باید پلان‌ها و برنامه‌های وجود داشته باشد و در پالیسی که ساخته شده همین مسایل گنجانیده شده‌است."

این در حالیست که هنوز هم ناامنی و جنگ در شماری از ولایات افغانستان جریان داشته و مردم به سبب ناامنی و مشکلات اقتصادی مناطق‌شان را ترک کرده و در محلات نسبتاً امن مسکن گزین می‌گردند.

از سوی هم اداره عالی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که مطابق به هدایت رئیس جمهور روند کمک‌رسانی در مرکز و ولایات به مردم آسیب‌پذیر و بی‌جا شده ادامه دارد.

محمد اسلم سیاس معاون این اداره می‌گوید در سال جاری روند کمک‌رسانی به بی‌جا شده‌گان بهتر از سال‌های گذشته بوده و کمک‌های لازم برای آنان توزیع شده‌است.

انتقاد از عدم توجه حکومت از سوی بی‌جا شده‌گان در حالی مطرح می‌گردد که به گفته وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از یک میلیون افغان از کشورهای مختلف به افغانستان آمده و نیاز به کمک‌های بشری دارند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

مرتبط

XS
SM
MD
LG