لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

مقامات: رهبری جنگ طالبان در امام صاحب کندز به دست خارجی‌ها است


مقام‌های امنیتی ولایت کندز می‌گویند که در ولسوالی امام صاحب این ولایت رهبری جنگ و سوق اداره مخالفان مسلح حکومت را جنگجویان کشورهای آسیایی میانه بر دوش دارند.

آنان می‌گویند که در ولسوالی امام صاحب در برابر نیروهای مشترک افغان علاوه بر طالبان داخلی جنگجویان خارجی نیز می‌جنگند.

عبدالحمید حمیدی
عبدالحمید حمیدی

جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه این ولایت با بیان این مطلب به رادیوآزادی گفت:

"افراد کشته شده خارجی که در بین مخالفان داخلی در ولسوالی امام صاحب است مربوط به حلقاتِ تروریستی کشورهای مختلف می‌شود که ازبک، تاجک، چیچن و عرب استند که اکثراً سوق اداره این‌ها را افراد و اتباع خارجی می‌کنند و همچنین در قسمت مسایل ساخت و ساز ماین و در قسمت مسایل انجنیری، مسایل تنکنالوژی و مالی مخالفان مسلح حکومت را همین اتباع خارجی به پیش می‌برند."

آقای حمیدی بیان نمود، جنگجویان خارجی که در ولسوالی یاد شده در صفوف طالبان مسلح داخلی حضور دارند شامل، تاجکستانی‌ها، ازبکستانی‌ها، چیچینی‌ها و عرب‌ها هستند.

از سوی دیگر برید جنرال سید قربان موسوی رئیس ارکان فرقه ۲۰ پامیر در کندز، که رهبری عملیات "پامیر۱۴" را بر عهده دارد می‌گوید که در نتیجه این عملیات نیروهای مشترک افغان به دست آوردهای خوبِ نایل شدند.

وی افزود:

"در نتیجه عملیات مشترک نیروهای امینیتی با حمایه توپچی و قوای هوای کشور در ساحات قرغز، کنجک، گنبذ و قریه ارباب خیل ولسوالی امام صاحب ۱۷۰ تن از تروریستان طالب به شمول چندین قوماندان مشهور شان کشته و ۱۶۷ تن از ترویستان طالب زخمی شدند، هم‎چنان در جریان این عملیات ۶ قریه پاکسازی و تصفیه گردیده‎اند."

آقای موسوی افزود، که این عملیات تصفیوی الی پاکسازی کامل ولسوالی یاد شده از وجود عناصر ضد دولتی در منطقه ادامه خواهد داشت.

عملیات "پامیر۱۴" از دو هفته به این‌سو در ولسوالی امام صاحب جریان دارد.

یک سرباز پولیس محلی در کندز
یک سرباز پولیس محلی در کندز

در همین حال باشنده‎گان ولسوالی امام صاحب کندز می‌گویند که موجودیت نا امنی‌ و جنگ در حومه‌های شهر این ولسوالی تاثیرات منفی را بر روند زنده‎گی مردم گذاشته و همچنین فعالیت‌های تجارتی و اقتصادی با رکود مواجه شده‎است.

آقا محمد غیاثی یکتن از دوکانداران ولسوالی امام صاحب در این خصوص به رادیوآزادی گفت:

"نا امنی سر روحیه مردم و دوکانداران تاثیرات منفی گذاشته و در بازار فروشان به صفر تقرب یافته و از دولتمردان می‌خواهیم که امنیت را درین ولسوالی تأمین کنند، تا دوباره مردم دل گرم شوند و به کار و فعالیت‌های خود رو بیاورند."

اما پیش از این مسئولان محلی ولسوالی امام صاحب کندز به رادیو آزادی گفته بودند که در این ولسوالی در حدود ۲۰۰ تن از تروریستان خارجی حضور دارند که بیش‌ از ۴۰ تن آنان تاجکستانی هستند.

تا اکنون مخالفان مسلح حکومت در این مورد چیزی نگفته‎اند.

ولسوالی امام صاحب، در قسمت شمال مرکز کندز موقعیت دارد و یکی از کلانترین ولسوالی‌های کندز به شمار می‌رود و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر نفوس دارد و در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز کندز قرار داشته و همچنین ولسوالی یاد شده به طول ۷۰ کیلومتر سرحد طولانی و پوشیده از جنگلات با کشور تاجکستان دارد و در سرحد میان افغانستان و تاجکستان دریای آمو جریان دارد.

اجمل آرین-کندز

XS
SM
MD
LG